Toyota Motor съобщи в събота, че ще си партнира с четири други японски автомобилни компании, за да проучат жизнеността на алтернативни зелени горива за коли с двигатели с вътрешно горене, включително водород и синтетични горива, извличани от биомаса, предава Ройтерс.
Компаниите, сред които освен Toyota са Mazda Motor, Subaru, Yamaha Motor и Kawasaki Heavy Industries, направиха съобщението на автомобилна писта в Окаяма, Западна Япония, където Toyota подложи на тестове водороден автомобил.
Водородната състезателна кола беше управлявана от главния изпълнителен директор на Toyota Акио Тойода заедно с други пилоти на компанията.
Превръщането на двигатели с вътрешно горене в зелени горива като водород е технически трудно, но успехът ще позволи на компаниите да подкрепят десетилетни съществуващи вериги за доставка, използвайки стотици хиляди служители, които в противен случай трябва да съкратят заради прехода към производството на електромобили.
"Някои от доставчиците ни произвеждат компоненти само за двигатели с вътрешно горене. Те са много притеснени за бъдещето", заяви Тойода. Компанията иска да върви към въглеродна неутралност по "редица начини", допълни той.
Докато страните затягат екологичните регулации, за да намалят въглеродните емисии, автомобилните производители, включително Toyota, увеличават производството на електромобили. Япония съобщи, че цели да стане въглеродно неутрална до 2050 г. и насърчава използването на водородно гориво.
Toyota планира 15 модела електромобили до 2025 г. и инвестира 13,5 млрд. долара през идните десет години за разширяването на капацитета за производство на батерии. В същото време обаче компанията продължава да разработва автомобили, задвижвани от водород.
Причината е във вярването на автомобилната компания, че различни видове автомобили, включително хибридни и водородни коли наред с електромобилите, ще играят роля в декарбонизирането на флотилията ѝ през идните десетилетия, отбелязва Bloomberg. Това е в контраст с други автомобилни производители като General Motors, Jaguar Land Rover и Volvo Car, които твърдят, че ще продават само електромобили след две десетилетия.
"Врагът е въглеродът, не двигателите с вътрешно горене", каза Тойода на брифинга в събота. "Трябват ни различни решения, това е пътят към трудната въглеродна неутралност", допълни той.
Toyota твърди, че са необходими различни автомобилни технологии за намаляване на емисиите в различните региони на света. Електромобилите са добър вариант на места като Европа, където батериите може да бъдат зареждани с електричество, идващо основно от възобновяеми източници, казва автомобилната компания. Други варианти като водородни и хибридни автомобили може да са по-добри в други региони.
Технологията е отделна от друг голям залог на Toyota върху водорода - водородните горивни клетки като тези, които захранват пътническия автомобил Mirai. Докато горивните клетки използват химическа реакция между водорода и кислорода, за да генерират електрическа енергия, която от своя страна задвижва двигателя, водородният двигател гори елемента точно като бензина.
Toyota отказа да съобщи кога цели да пусне на пазара технологията, като заяви, че това зависи от по-широкото възприемане на водорода от обществото.
Това е най-голямото предизвикателство за водородния двигател, коментира анализаторът на Bloomberg Intelligence Тацуо Йошида. За да стане популярно задвижването на автомобили с водород, трябва да бъдат осигурени доставки на водород и да бъде изградена инфраструктура като зарядни станции.
Тойода заяви, че надпреварата през уикенда е възможност да се ускори възприемането на водорода от обществото. Автомобилните компании работят "за въглеродна неутралност по много начини", каза Тойода. Използвайки вниманието, което привличат моторните спортове, "искаме да отправим послание, че трябва да има различни варианти", допълни той.