Rivian Automotive Inc. достигна пазарна оценка от почти 100 милиарда долара два дни след своето първично публично предлагане (IPO), което неминуемо води до сравнения с лидера при автомобилните концерни по пазарна капитализация Tesla Inc., съобщава Bloomberg.
Но тук има сериозна разлика – когато Tesla излиза на борсата през 2010 г., ръководената от Илон Мъск компанията отчете 93 млн. долара приходи и загуби, далеч под тези на Rivian (концернът записа загуба от 1 млрд. долара за първото полугодие – бел. ред.).
Нещо повече – първоначално, пазарната капитализация на Tesla достига едва 2 млрд. долара, като през 2020 г. компанията успя да премине границата от 90 млрд. долара.
Сега Rivian е петият по големина на пазарната оценка производител на автомобили в света, като е доставил само няколко електрически превозни средства на своите клиенти. След като акциите на компанията поскъпнаха с 29% в първата си сесия, цената им скочи с 15 на сто в четвъртък, с което Rivian надмине пазарната капитализация на General Motors, най-големият автомобилен концерн в САЩ по пазарен дял.
„Заедно с IPO-то на Lucid надпреварата за титлата „новия Tesla“ продължава, като тя все повече се измества на фондовите борси“, пише в бележка до клиенти Бен Лейдлър, пазарен стратег в eToro.
Според Никълъс Колас, съосновател на DataTrek Research, оценката на Rivian превръща компанията в легитимна опция за институционалните инвеститори, които преди това са залагали само на Tesla по отношение на компаниите за електрически превозни средства. Колас изтъква, че е обичайна практика при някои инвеститори да продадат „старото“, когато на борсата се появи нещо „ново“.
Тези, които залагат на Rivian, подкрепата на Amazon.com Inc. и Ford Motor Co. предоставя допълнителна тежест на нейните акции.
„Инвеститорите реагираха с вълнение на подкрепата от Amazon и нейния пикап R1T, който спечели възторжени отзиви след скорошното си пускане на пазара“, споделя инвестиционният директор на AJ Bell Ръс Моулд.
Традиционните автомобилни производители се опитват да привлекат вниманието на инвеститорите със собствени електрически модели, обявявайки амбициозни планове за десетки милиарди долара, с които ще заменят двигателя с вътрешно горене с по-екологични превозни средства.
Според ръководителя на General Motors Мари Бара компанията ѝ остава силно подценена от инвеститорите, докато инвестира в стартъпи, разработващи електромобили.