fallback

Ще стимулира ли продажбите на електромобили у нас субсидия от 6135 евро?

Предвиденият държавен стимул трудно би променил потребителското поведение, коментира д-р Веселин Грозданов

17:41 | 10.11.21 г. 14

„В близките 4-5 години само по-богатите кръгове на българското общество, които имат сигурни доходи или са пионери в своите области, ще могат да си позволят електромобили, прогнозира той. – Едно обикновено семейство, което си закупува стандартно автомобил втора употреба на 5-10 години, едва ли като му се дадат 12 хил. лева, би доплатило още 60-70 хил. лева за електромобил.”

Според Грозданов с тази субсидия България прави малка стъпка към политиките за насърчаване на електромобилността, които се прилагат от години в други европейски страни. Финансовите инструменти там често са комбинирани с изискване за предаване за рециклиране на стари автомобили, които замърсяват най-много.

Преподавателят във ВТУ е на мнение, че в България трудно може да увеличи броят на електромобилите и заради несигурността. Той е убеден, че дори хората да имат необходимите средства за тях, биха ги спестили, защото не знаят какво да очакват през следващата година.

„От години продажбите на употребявани автомобили в България са повече от новите, като съотношението понякога е 1:10, така че предвиденият стимул от 6135 евро трудно би променил потребителското поведение“, коментира той.

Все пак Грозданов определи като положителна тенденция през последните години българите все повече да подменят старите си автомобили. Той посочи, че ако преди е било нормално да има 15-20-годишна кола, сега „средната възраст на автомобилите, поне в столицата, намалява“.

По думите му интересът към изграждане на зарядните станции трябва да идва от бизнеса и да не се разчита на държавни субсидии. Причината за не толкова добра развитата инфраструктура, според него, са малкото електромобили, а инвестицията, която трябва да се направи за зарядна станция, не може да възстанови разходите си.

Той подчерта, че електрическата мобилност е под голям риск заради високите цени на електричеството и икономическата криза в света. Грозданов посочи и липсата на традиция в България при управлението на такъв вид превозни средства.

Има ли риск пред серийното производство на Rivian и навлизането на компанията на пазара за електромобили?  Ще премине ли по-лесно светът с електрически коли към Зелената сделка? Защо на България й е трудно да привлече инвеститори за производство на електрически автомобили? Във всички общини ли ще се прилага държавната помощ за покупка на електрически коли? Как може да се насърчи електромобилността в България? 

Целия разговор може да чуете във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости от предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:58 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още