Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp. успя да преодолее световния недостиг на полупроводници през последното тримесечие, регистрирайки 48-процентен скок на оперативната печалба въпреки съкращаването на производството и застоя при продажбите, съобщава Automotive News Europe.
Възползвайки се от силно агресивната стратегия за контрол на разходите и изгодните валутни курсове, най-големият автомобилен производител в света по пазарен дял за 2020 г. повиши насоките си за целогодишната печалба въпреки понижението в очакванията за продажбите, пише Nikkei Asia Review.
Оперативната печалба на Toyota нараства до 749,9 млрд. йени (6,72 млрд. долара) през второто фискално тримесечие, приключило на 30 септември, спрямо 506,0 млрд. йени (4,53 млрд. долара) отчетени през същия период на предходната година, когато световната автомобилна индустрия се бореше с щетите от пандемията от COVID-19.
Маржът на оперативната печалба достига стабилните 9,9%.
Рекордна нетна печалба
При обявяването на финансовите резултати на 4 ноември, Toyota заяви, че нетната ѝ печалба е нараснала с 33 на с то до 626,6 млрд. йени (5,61 млрд. долара) през тримесечието юли-септември. Това е рекордно високо ниво за което и да било второ фискално тримесечие на компанията.
Приходите на концерна нарастват с 11,4% до 7,55 трлн. йени (67,62 млрд. долара), дори когато световните продажби на дребно спадат с 0,5 на сто до 2,51 млн. броя, тъй като Toyota започна да забавя производствения си темп поради проблемите с веригите на доставка.
Финансовият директор Кента Кон изтъква контрола на разходите, по-доброто управление на запасите и покачването на цените на автомобилите като основни фактори за устойчивите резултати.
Ограниченото предлагане на превозни средства и силното търсене, например, позволяват на Toyota да ограничи стимулите и да намали маркетинговите разходи.
Представянето на концерна е подкрепено и от благоприятните валутни курсове, които подкрепят печалбата.
„Обемът на производството намаля в световен мащаб, но нашите доставчици, заводи и дилъри положиха големи усилия да доставят възможно най-много автомобили“, изтъква Кон. „Въпреки това, в сравнение с предишното ниво, въпреки че има известен риск от намаляване на производството, то ще се възстанови значително", добавя той.
Облекчаване на недостига на чипове
Toyota очаква производството да се възстанови постепенно от декември и през следващата година, тъй като световният недостиг на полупроводници започва да отшумява, споделя Кон. Но все още съществува несигурност по отношение на доставките и е твърде рано, за да се изключат допълнителни прекъсвания, добавя финансовият директор.
„Рискът значително намалява“, изтъква той, добавяйки: „Но все още не може да кажем, че рискът е нулев".
През октомври концернът заяви, че ще намали своето световно производство за трети път тази година заради коронавируса и недостига на компоненти.
Според новата прогноза производството на концерна трябва да достигне между 850 и 900 хил. автомобила за ноември.
Заради редуцираното производство Toyota намали прогнозата си за световните продажби на дребно до 10,29 млн. броя за 2021 г. спрямо предишните очаквания за 10,55 млн. превозни средства. Но дори така това представлява увеличение от 3,7% спрямо предходната година.
Перспектива за печалбата
Toyota повиши прогнозата си за оперативна печалба за цялата година с 12 на сто до 2,8 трлн. йени (25,08 млрд. долара) и преразгледа в посока нагоре прогнозата си за нетната печалба с 8,3% до 2,49 трлн. йени (22,30 млрд. долара).
Това би била втората по размер печалба в историята на концерна, ако очакванията се реализират.
Toyota прогнозира приходите също да доближат рекордни нива от 30 трлн. йени (268,7 млрд. долара), което ще е малко по-малко от историческите 30,2 трлн. йени (270,49 млрд. долара), регистрирани през фискалната година, приключила на 31 март 2019 г.