fallback

Въпреки кризата с чиповете Daimler увеличава печалбата

Производителят на автомобили се възползва от манията си за икономии и фокуса си върху лукса

23:15 | 29.10.21 г.
Автор - снимка
Създател

Въпреки спада в продажбите поради кризата с чиповете германският автомобилен производител Daimler увеличи печалбата си през третото тримесечие. Оперативната печалба, коригирана спрямо еднократни ефекти, се е покачила с четири процента до 3,6 милиарда евро, както обяви базираният в Щутгарт автомобилен производител.

Въпреки че продажбите на леки коли и камиони са паднали с 25 процента, приходите от юли до септември в размер от 40,1 милиарда евро са почти на нивото от предходната година. „Продължаваме да са сме напът да постигнем целите си за годината като цяло“, казва финансовият директор Харалд Вилхелм.

Очаква се приходите и оперативната печалба през 2021 г.  да бъдат значително по-високи от предходната година. По-благоприятният продуктов микс и високата ценова стабилност са помогнали за частично компенсиране на затрудненията в доставките, свързани с полупроводниците, и по-високите цени на суровините. Доставката на чипове ще се подобри през четвъртото тримесечие, но все още ще има недостиг и през следващата година.

Дефицитът на чипове в резултат на пандемията доведе до прекъсвания на производството в Daimler, както и при други производители на автомобили, което намали предлагането. Поделението за автомобилите и микробусите на Mercedes-Benz е продало 471 404 автомобила, с 30% по-малко в сравнение със същия период на предходната година. Затова Mercedes понижи прогнозата си за продажбитна леки автомобили до лек спад в сравнение с предходната година, докато продажбите на микробуси се очаква да останат стабилни. „Търсенето на всички продукти остава силно на всички пазари“, обясни Daimler. Това позволява на марката със звездата да има "висока ценова стабилност".

В действителност Daimler се възползва от желанието си да икономисва и новия фокус върху лукса. Под ръководството на главния изпълнителен директор Ола Келениус, който оглави марката със звездата от май 2019 г., ще бъдат съкратени десетки хиляди работни места, премахнати нерентабилните модели и продадени излишните фабрики. В сравнение с 2019 г. Daimler вече успя да намали своите фиксирани разходи с около 15%.

В същото време шведът все повече се фокусира върху качеството, вместо върху количеството. За разлика от своя предшественик Дитер Цетче той не се стреми към нови рекорди в продажбите, а към постоянно високи маржове. Ето защо всички налични полупроводници в Mercedes приоритетно се влагат в производството на особено лукративните модели като S-Class или GLE. Сглобяването на обемни модели като A- и B-Class с доста тънки полета, от друга страна, се ограничава. Ценовата среда за производителите на автомобили в момента е благоприятна, също и поради ограниченото производство: голямото търсене и дългите срокове за доставка гарантират, че в момента почти не се налага да се дават отстъпки. Това дава тласък, особено в бизнеса със служебни автомобили и с компаниите за коли под наем.

В случая на поделението за камиони и автобуси, което ще бъде  отделено под името Daimler Truck AG, продажбите през третото тримесечие са със седем процента над данните от предходната година. Но и в бизнеса с камиони, особено с доходоносните тежкотоварни камиони, при които Daimler е лидер на световния пазар, имаше проблеми с доставката на чипове. Продажбите спаднаха леко. През третото тримесечие са получени поръчки за почти 161 825 камиона - с почти две трети повече от преди година.

По отношение на акциите на Daimler трейдърите очакваха добрия резултат, след като акциите се повишиха с повече от 20 процента през последните няколко седмици. Днес книжата поскъпнаха с още 2,25% до 85,74 евро.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:21 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още