За първи път в десетгодишната борсова история на Tesla Илон Мъск - ръководител на калифорнийския производител на електрически автомобили - не присъства лично на представянето на тримесечните данни. Вместо това главният финансов директор Захари Къркхорн преведе анализаторите през бизнес данните. 37-годишният мениджър трябваше да обяви нови рекорди пред присъстващите инвеститори и анализатори рано в сряда вечерта (местно време) в конферентен разговор.
„Нашата компания постигна важен напредък в постигането на всички съответни финансови показатели през третото тримесечие“, каза Къркхорн. „Доставихме общо над 240 000 превозни средства, с 20% повече в сравнение с предходното тримесечие и с повече от 70% повече в сравнение със същото тримесечие на предходната година“. Не само продажбите и производството се увеличиха значително въпреки пандемията, но и рентабилността.
С ръст на печалбата от почти 390% до 1,6 млрд. долара групата приключи периода между юли и септември с най-добрия резултат в историята на компанията. Печалбата достигна 1,86 долара на акция на коригирана основа, заяви в сряда компанията. Това надхвърли средните очаквания на анализаторите за 1,67 долара на акция. Продажбите нараснаха с цели 57% до 13,8 млрд. долара при очаквания за 13,9 млрд. долара. Групата надмина очакванията на много анализатори - въпреки че първоначално акциите реагираха предпазливо, след като цената им вече се повиши значително през последните няколко дни. Брутният марж на автомобилната компания, ключов показател за рентабилността, се разшири до 28,8% през последното тримесечие, без да се вземат предвид регулаторните кредити.
Резултатите бележат деветото поредно тримесечие на печалба за 18-годишния производител на електрически автомобили и са факт въпреки затрудненията, включващи затворени пристанища и дори постоянни прекъсвания на електроснабдяването в Китай, което затрудняваше възможността на фабриките да работят с пълен капацитет.
Tesla е много печеливша
Посланието, което Къркхорн иска да изпрати с данните, е ясно: калифорнийският производител на автомобили се е развил от някога капиталоемко стартиращо предприятие в печеливша глобална корпорация – и по този начин до голяма степен се е противопоставил на световната криза с чиповете, която дори доведе до производствено временно спиране на конкуренти като VW. При Tesla, от друга страна, нейните собствени мощности създават проблеми: Групата не може да построи толкова коли в своите заводи, колкото клиентите биха искали.
В допълнение към няколкото завода в САЩ и Китай групата в момента изгражда нова гигафабрика в Грюнхайде, Бранденбург. Тук работата върви по план. Според тримесечния доклад компанията очаква да получи окончателните одобрения преди края на годината. Първоначално Tesla искаше да започне да експлоатира завода през юли, но бе възпрепятствана поради нерешени въпроси, свързани с разрешенията.
„Опитваме всичко възможно да увеличим капацитета си и по този начин да отговорим на търсенето, което достига до нас“, каза Къркхорн. Понастоящем, в зависимост от региона, може да отнеме няколко месеца, за да бъде доставен автомобил Tesla на клиент, след като е бил поръчан. Очаква се периодът да се увеличава. „Изводът е, че няма да можем да разширим достатъчно бързо производствените си мощности“, призна мениджърът.
Изпълнителният директор Илон Мъск намекна по време на годишното събрание на акционерите на компанията по-рано този месец, че недостигът на части допринася за забавянето на продуктите на Tesla. Компанията отложи пускането на пикапа си Cybertruck с около година. Производството вероятно ще започне в края на 2022 г. Производството на дълго забавения камион на компанията, което първоначално трябваше да се очаква през 2019 г., беше отложено още повече - до 2023 г.
„Бяхме основно ограничени от огромен недостиг по веригата за доставки, толкова много вериги за доставки от толкова много видове, не само чипове“, каза Мъск.
Заради едновременното увеличение на цените на много важни основни компоненти и суровини клиентите трябва да бъдат подготвени за по-дълги периоди на изчакване, както и за по-високи цени. Например никелът е поскъпнал с 40% през последните дванадесет месеца, а алуминият - с почти 70%. И двата материала играят важна роля в акумулаторната клетка от една страна, и в каросерията от друга страна - и по този начин оказват влияние и върху цената на автомобила като цяло.
И много предизвикателства
„Поради недостиг на части и променливост на логистиката ние не успяхме да управляваме нашите фабрики с пълен капацитет“, призна главният финансов директор на Tesla Захари Къркхорн на въпрос на анализатор, добавяйки, че клиентите трябва да чакат по-дълго за превозни средства.
Къркхорн каза, че компанията трябва да продължи да настоява за по-ниски разходи предвид нарастващите разходи за стоки и труд. „Трябва да преодолеем увеличението на разходите, което е извън нашия контрол“, каза той.
Анализаторите очакват доставките на превозни средства на Tesla да продължат да нарастват през текущото тримесечие до около 266 000 според FactSet – давайки възможност на компанията да достави близо 900 000 превозни средства на клиентите през 2021 г. Компанията заяви, че има за цел да увеличи доставките с повече от 50% в сравнение с миналата година от близо половин милион превозни средства.
Къркхорн подчерта, че ценообразуването наскоро е било голямо предизвикателство за Tesla. „В момента наблюдаваме нарастващи макроикономически влияния върху нашата структура на разходите”. Поради дългите срокове за доставка е трудно да се предвиди дали договорената цена при покупката ще отразява действителните разходи по време на производството. „Ето защо нашите цени ще продължат да се покачват и падат – а понякога нашите ценови решения ще изглеждат безсмислени за клиента“, каза финансовият директор. Но зад това стои стратегия, която взема предвид няколко фактора.
Освен това Tesla се опитва същевременно да намали текущите разходи на своите клиенти. Автомобилният производител изпробва собствената си застрахователна тарифа от миналата седмица, след като клиенти се оплакаха, че много застрахователи изискват твърде високи премии за моделите Tesla. „Текущите разходи са от решаващо значение за много купувачи на автомобили“, каза Кърхорн. Ето защо групата е разработила тарифа, която би трябвало значително да подбие цената на традиционните застрахователи.
Ключът тук е оценяването на данните за превозното средство, които Tesla използва, за да изчисли индивидуалния риск от злополука и след това да коригира разходите по договора. Понастоящем офертата е насочена само към клиенти в Тексас, тъй като много американски щати регулират застрахователната си индустрия независимо. В дългосрочен план обаче Tesla възнамерява да предложи застраховката на всички основни пазари, на които групата е активна, каза Къркхорн.
Акциите на Tesla поскъпнаха през последните седмици, затваряйки в сряда на ниво от около 866 долара, близо до рекордното им затваряне при цена от 883,09 долара през януари. Акциите се обезцениха с по-малко от 1% при следборсовата сесия, след като компанията публикува резултатите си. За годината ръстът им е от 23%.