Германската марка луксозни автомобили Mercedes-Benz увеличава инвестициите в своята изследователска и развойна дейност в Китай, тъй като центърът на тежестта на новия автомобилен свят се измества на изток, пише Ройтерс.
В стремежа си да създаде втори дом след Германия, Mercedes обособява два технологични центъра в Пекин и Шанхай, за да отговори на регулациите и потребителските тенденции на автомобилния пазар в страната, който вече надминава по размер на продажбите пазарите на САЩ и Германия взети заедно.
Mercedes ще представи новия си Tech Center China в Пекин по-късно този месец, като Ройтерс разговаря с четирима души, запознати със стратегията на компанията.
Новият технологичен център в китайската столица ще привлече 1000 инженери, като на площ е три пъти по-голям от открития през 2014 г. комплекс в страната. Това е и първият подобен център на Mercedes извън родния пазар, който може да тества „всичко“ и спокойно може да бъде сравняван в технологично отношение с далеч по-големия хъб край Щутгарт, споделя един от източниците.
Mercedes също така инвестира значителна сума в модернизирането на китайското си дизайнерско студио и измества целия екип от Пекин в Шанхай, град с около 25 милиона души, известен като столицата на автомобилния дизайн в Китай.
Марката има основателна причина да засили китайските си операции.
Продажбите на автомобили в Китай на Mercedes скочиха с 12% през миналата година до рекордните 774 000 броя въпреки пандемията от коронавирус. Страната изпреварва значително по продажби Германия и САЩ, където за същото време марката отчита съответно 286 000 и 275 000 продадени нови превозни средства.
Около 80 процента от автомобилите на Mercedes, които се продават в Китай, са и произведени там, а Азия като цяло представлява почти половината от глобалните продажби на компанията през 2021 г.
Китайският автомобилен пазар, най-големият в света от 2009 г., се очаква да продължи да расте, като прогнозата за търсенето показва пик от 35 милиона превозни средства до около 2030 г. спрямо 25 милиона автомобила към момента.
"Втори дом"
Но Mercedes, както всички чуждестранни автомобилни производители в Китай, се сблъсква с нарастващ натиск от страна на местните производители на електромобили, в това число Xpeng, Li Auto и Nio, и техните стилни автомобили с високотехнологични функции, пригодени за предпочитанията на китайските потребители.
Ето защо стратегията за втория дом на германската марка е фокусирана върху това да направи дизайна и технологията по-гъвкави, да реагира бързо на непрекъснато променящия се пейзаж и да затвърди присъствието на марката Mercedes, посочват източниците.
„Очакванията (на потребителите) в Китай са изживяването в колата да бъде обслужвано от локална екосистема за цифрови услуги, като такива решения трябва да бъдат създадени и изградени от хора, които живеят в Китай и наистина разбират мобилния интернет“, изтъква Бил Русо, ръководител на консултантската компания Automobility in Shanghai.
Клиентите на Mercedes в Китай са на средна възраст от 36 години - приблизително с 20 години по-млади от тези в Германия - и са по-добре запознати с технологиите, но също така са известни като нелоялни потребители, тъй като интересът им не се задържа върху една марка.
Mercedes е инвестирал 1,1 млрд. юана (170 млн. долара) за модернизиране на своя наличен център, като голяма част от инвестициите гарантират, че компанията ще може да прави множество тестове на местно ниво.
„Ключовата причина за разширяването е да се постигне близост до тези клиенти и техните нужди“, споделя един от източниците.
Mercedes също така добавя функции, считани за важни от китайските клиенти, като например екип, посветен на интелигентните, свързани технологии за електрическите превозни средства.
Преместването на студиото в Шанхай отчасти се дължи на необходимостта от значително ускоряване на процеса на проектиране, тъй като повечето доставчици на виртуални модели се намират там.
„Освен това в Шанхай много по-лесно могат да се намерят таланти, свързани с дизайна“, посочва друг източник.
Дизайнерите обикновено скицират кола на хартия или на графичен таблет, а след това експертни моделисти помагат за извайването на дизайните в глинени модели. Mercedes планира до известна степен да се откаже от тези физически модели.
Според новия процес студиото в Шанхай ще преразгледа дизайна си с помощта на виртуални инструменти, изтъква източник.
При финализиране на даден модел шанхайското студио ще го изпраща до централата в Германия, където ще бъде създаден прототип в реален размер.