Автомобилният концерн Stellantis, собственик на Opel, обмисля да отдели два завода на германската марка, които следващата седмица временно ще преустановят работа поради недостига на чипове, съобщава Ройтерс.
Двете фабрики, разположени съответно в Рюселсхайм, близо до Франкфурт, и Айзенах, Централна Германия, вече няма да бъдат част от Opel Automobile, но ще останат свързани със Stellantis, заяви говорител на компанията, която беше създадена през януари след сливането на PSA Group с Fiat Chrysler.
В момента текат дискусии със синдикатите за потенциалния план.
„Предимствата, свързани с тази по-ефективна и гъвкава организация, трябва да допринесат за осигуряване на работни места в дългосрочен план“, изтъква говорителят пред Ройтерс.
Новината, съобщена първо от германския вестник Handelsblatt, е предшествана от изказване на синдикатите, че заводът в Айзенах може да бъде затворен окончателно, след като компанията заяви, че операциите се преустановяват за три месеца поради глобалния недостиг на чипове.
Работници в завода в четвъртък обвиниха Stellantis, че използва експлоатационната програма на Германия за преместване на производството извън страната.
Представители на работническите организации се опасяват, че Opel, който е обвързан чрез споразумение, сключено миналата година, което възпрепятства съкращаването на работници в Германия до 2025 г., ще пусне в отпуск работниците от завода в Айзенах, като според тях това решение може да има по-дългосрочен характер.
Докато замразяването на операциите не бъде прекратено, моделът Grandland X, сглобяван в Айзенах, ще се произвежда в един от френските заводи на Stellantis. Въпреки това някои представители на синдикатите се опасяват, че това решение има окончателен характер.
„Няма да позволим това да ни се случи“, пише председателят на местния съвет на работниците Уве Лоеш в изявление, публикувано на уебсайта на профсъюза IG Metall.
Френска критика
Два профсъюза във Франция миналата седмица публикуваха подобна критика за използването на схемата на Stellantis за принудителен отпуск, като твърдят, че компанията използва недостига на чипове като оправдание, за да освободи непропорционално голям брой хора.
„Глобалната автомобилна индустрия е в изключително сложно положение поради продължаващата пандемия (от коронавирус) и глобалния недостиг на полупроводници“, изтъкват от Stellantis. „Предвижда се производството в Айзенах да бъде възобновено в началото на 2022 г., при условие че ситуацията около веригите на доставка позволява“, добавят от концерна.
Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес, наред с други ръководители на автомобилните производители и експертите в индустрията, прогнозира, че кризата с чиповете ще продължи и през 2022 г.
Анализаторите посочват, че Stellantis има проблем със свръхкапацитета, който може да доведе до спиране работата на някои заводи, въпреки че Таварес обеща, че предприетите от него мерки за връщане на Opel към печалба няма да включват затваряне на фабрики.