Докато глобалната автомобилна индустрия продължава да следи с тревога недостига на полупроводници и да брои на пръсти топящия се инвентар от компоненти, едно значително по-малко по мащаб събитие привлече вниманието на българските любители на автомобилите и свързаните с индустрията експерти и предприемачи.
В сутрешните часове на поредния дъждовен ден на 29 септември между стъклените сгради в софийския Тех Парк кипеше необичайно оживление, което се концертираше около иновационния форум „Джон Атанасов“. На входа на залата представители на организаторите проверяваха гостите за ваксини и тестове срещу коронавирус, докато други предлагаха закуски и кафе преди старта на събитието.
Конференцията "Визия и стратегии за развитие на електромобилността и електромобилната индустрия в България", организирана от Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и Гръцкия бизнес съвет в България (ГБСБ), е специална не само заради факта, че е едно от малкото подобни събития, които се провеждат на живо този месец. Тя е уникална и заради темата, която предлага да бъде дискутирана от водещите експерти в страната – а именно какво може да предложи България и какво ще спечели от прехода към електрическа мобилност, който вече тече в някои други краища на Европа и света.
Докато залата се пълнеше, модераторите проверяваха микрофоните, защото това, което имаше да се казва, трябваше да бъде чуто от всички.
И когато светлините угаснаха, настъпи затишие, а погледите се насочиха към Митко Василев, главен управител на ГБИТК, и Минко Герджиков, изпълнителен директор на ГБСБ. Двамата трябваше да открият събитието, на което присъстваха още посланиците на Германия и Гърция Кристоф Айххорн и Димитриос Хронопулос, заместник-министърът на икономиката Красимир Киряков, ръководителят на Аурубис България Ад и президент на ГБИТК Тим Курт, както и изпълнителният директор и главен финансов директор на Пощенска банка Димитър Шумеров.
Все още никой в злата не предполагаше, че ще стане свидетел на разпалена дискусия за потенциално един от най-големите двигатели на растеж за бъдещата икономика, в рамките на която щяха да се сблъскат мненията и вижданията на родните експерти в областта на електрическата мобилност, автомобилостроенето, европейските и национални регулации и технологичните иновации.
Снимка: Investor Media Group
Ситуацията в България
Още в началото на дискусията арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България и на Next.e.GO България, изтъкна една истина, която, за съжаление, е известна на всеки човек, който следи родната автомобилна индустрия – налице са много проблеми, натрупани през годините, а преходът към електрическа мобилност ще натежи върху българската енергетика и икономика. Все пак той беше донякъде и оптимист, вярвайки, че въпреки трудностите пред сектора голяма част от компаниите в България, които произвеждат автомобилни компоненти, се адаптират бързо към новата действителност и вече изграждат части и за електрически превозни средства.
Според Станиславов е нужна програма от стимули при покупката на електромобил. „Нещата бавно се случват, но преходът е неизбежен“, добави той.
Експертът подчерта значимостта на държавното участие в електромобилните проекти, давайки за пример изграждания край Берлин завод на Tesla, където 35% от първоначалната инвестиция ще бъде възстановена от германското правителство.