Американският производител на електрически автомобили Tesla популяризира новия си завод за електрически автомобили в Грюнхайде, Бранденбург, с необичайна кампания. На 9 октомври компанията ще празнува „Giga-Fest“ в завода. На събитието ще присъства и главният изпълнителен директор Илон Мъск, който потвърди това в петък на въпрос в Twitter с краткото „Да“.
Tesla кани граждани на Бранденбург и Берлин на първия си ден на отворените врати. На „Окръжния панаир“ гостите ще могат да видят фабриката „отблизо“, както съобщава производителят на автомобили на уебсайта, специално създаден за събитието.
Освен да посетят многобройните щандове, свързани с Tesla, да научат повече за нейната мисия и продукти, както и да се насладят на разнообразната помощна програма, "гостите ще могат да направят обиколка на завода, получавайки рядката възможност да погледнат зад фасадата на фабриката и да разгледат вътрешността ѝ“. Заинтересованите могат да се регистрират предварително за събитието онлайн. „Поради ограничения на капацитета входните билети не са гарантирани за всички желаещи“, поясняват от компанията.
Обикновено Tesla е сдържана по отношение на връзките с обществеността. Социалните медии, особено Twitter, играят важна роля в комуникацията на групата. „Това е структурен феномен, който Илон Мъск е овладял както никой друг“, казва Лутц Фрюброд, професор по журналистика и корпоративни комуникации във Върцбургския университет за приложни науки, пред германския Die Zeit. Комуникацията може да се контролира много по-добре чрез социалните медии, а Мъск директно определя коя информация да изтече, без да се налага да преминава през журналисти.
В случая с новата Gigafactory сега изглежда, че Tesla следва друга стратегия. Групата се стреми към близост до гражданите - вероятно за да убеди последните критици в Грюнхайде, че от завода ѝ градчето само ще спечели.
В момента Tesla все още строи съоръжението на свой собствен риск. В процес на изчакване е екологичното одобрение от провинция Бранденбург. Ако няма окончателно решение за фабриката, т. нар. ОВОС, Tesla ще трябва да възстанови всичко в първоначалното му състояние за своя сметка.
Първоначално производителят на електрически автомобили възнамеряваше да започне производство през юли, но след това Tesla разшири молбата си за разрешителното за строеж, като включи изграждането и експлоатацията на фабрика за батерии през юни. Това означаваше, че заявлението трябваше отново да мине през публично обсъждане. Местната служба по околна среда в Бранденбург (LfU) получи повече от 800 възражения от граждани и организации. Обсъждането на възраженията трябва да се проведе онлайн поради пандемията - според правителството на Потсдам това може да се случи най-рано на 23 септември.
Икономическият министър на Бранденбург Йорг Щайнбах не вярва, че съпротивата срещу завода може да спре процеса на одобрение. Политикът от SPD наскоро определи вероятността проектът да бъде одобрен на "95 процента".
Той счита опасенията на жителите от инциденти с електричеството за преувеличени. Този риск е „сравним с вероятността от огромна катастрофа", каза Щайнбах пред Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Тук обсъждаме минимален риск."
Фактът, че Tesla може да разчита на държавно финансиране за фабриката за батерии, планирана до завода в Грюнхайде, също говори за положителен изход. Производителят на електрически автомобили ще получи 120 милиона евро от Бранденбург, както вече решиха компетентните комисии на местния парламент.
Окончателното решение за допълнително федерално финансиране все още предстои. Според спекулациите е само формалност Tesla да получи около един милиард евро от втората европейска програма за батерии на Федералното министерство на икономиката (IPCEI).