Кандидатът за канцлер на Германия Армин Лашет (Християндемократически съюз) не смята, че държавата трябва да налага спирачка върху цените на горивата, ако те достигнат 2 евро или повече, съобщава Automobilwoche. Мнението му се различава от това на транспортния министър Андреас Шойер (Християнсоциален съюз).
„Това не е нещо, което държавата трябва да следи до последния евроцент“, заяви председателят на ХДС пред Tagesspiegel. "Голяма част от цената на всеки литър бензин или дизел идва от данъци. В това отношение държавата има механизъм за контрол, така че нищо да не излиза извън контрол", подчертава той.
Шойер заяви в понеделник пред Bild Live, че ако цената на горивото скочи до над 2 евро, политиците ще трябва да се намесят, за да смекчат допълнителните разходи, причинени от повишаването на цената на въглеродния диоксид. Той остави отворен въпроса за осъществимостта на подобна намеса.
Очаква се голямо покачване на цените на горивата
Причината за политическите изявления са медийните съобщения за сериозно покачване на цените на горивата през следващите години поради значителното поскъпване на въглеродния диоксид в транспортния сектор. Покачването на въглеродните цени е необходимо, за да бъдат постигнати климатичните цели както на Германия, така и на целия Европейския съюз (ЕС).
Среднодневната цена на премиум бензина E10 в Германия достига 1,563 евро за литър, докато тази на дизела е 1,394 евро за литър, изчислява ADAC.
Лашет отново се противопостави на плановете на кандидата за канцлер на Социалдемократическата партия (СДП) Олаф Шолц да увеличи минималното работно заплащане, което в момента е 9,60 евро на час, до 12 евро на час.
"Основният въпрос е: Трябва ли политиката да определя заплатите в нашата социална пазарна икономика? Ние сме против", изтъква Лашет. "Досега СДП също се противопоставяше на това: казваше: синдикатите и работодателите трябва да определят размера заедно в комисията."
Ако политиката се намеси, „партийната конкуренция“ ще настоява за най-високата минимална работна заплата. "Между другото, това също отслабва синдикатите като страни за колективно договаряне“, добавя Лашет.