Автомобилните компании Daimler и BMW планират да ограничат обема на първокласните модели, които предлагат, дори след успокояването на недостига на чипове, от който страда индустрията, в опит да си гарантират стабилните ръстове на цените, постигнати по време на пандемията, предава Financial Times.
Хроничната криза с полупроводниците, на които автомобилите разчитат за всичко – от електронни стъкла до системи за помощ при шофиране, намали предлагането на автомобили, точно когато търсенето се възстановява от многобройните блокади.
Други германски компании, произвеждащи луксозни коли, вече се отказаха от базирания на обема подход преди COVID-19, тъй като склонността на клиентите да плащат по-високи цени по време на пандемията им вдъхна увереност да стигнат по-далеч.
„Ние съзнателно ще предлагаме по-малко от нивата на търсене“, коментира Харалд Вилхелм, главен финансов директор на Daimler, пред Financial Times. „И в същото време ще насочим автомобилите към по-високия, луксозен сегмент“, допълни той.
BMW „отчете значително подобрение на ценовата сила през последните 24 месеца“, каза главният финансов директор на компанията Никълъс Петер. Планът на базираната в Мюнхен компания „е да запази…начина, по който управляваме предлагането, за да задържим ценовата си сила на днешното ниво“, допълни той.
Ръководители на индустрията, търговци на автомобили и анализатори казват, че недостигът на чипове, който се корени в конкуренцията между автомобилната индустрия и тази на потребителската електроника за ограниченото предлагане на полупроводници, ще възвести нов подход в цените и продажбите на първокласни модели.
„Пандемията наистина отвори очите на всички, че е възможна различна парадигма. Всички я харесват, включително търговците“, коментира Арндт Елингхорст, анализатор в компанията Bernstein.
Отстъпките, които обичайно се предлагат на клиентите от търговците, достигащи около 15% на зрелите пазари, са намалени, като някои модели се продават над определената цена.
Намаление на средната отстъпка с един процентен пункт ще донесе 20 млрд. долара допълнителни печалби на автомобилните производители, казва Елингхорст. Отстъпките в Европа и САЩ са намалели най-малко двойно спрямо връхната им точка преди пандемията.
Повишената ценова сила вече намира отражение във финансовите резултати на BMW и Daimler. Mercedes постигна възвръщаемост от продажбите от 12,2% през последното тримесечие, което е ръст спрямо 8,4% през същия период на 2018 г., последната, в която индикаторът не беше засегнат от пандемията или от разходи заради дизеловите емисии. Маржът на BMW достигна почти 16%, което е ръст спрямо 8,6%.
Признаците, че ценовата сила на производителите на луксозни автомобили се запазва се появяват в момент, когато централните банки остават разтревожени от данните за инфлация на фона на възстановяването на световната икономика.
Тази седмица Европейската централна банка повиши прогнозата си за инфлацията тази година до 2,2%, но предвиди, че тя ще намалее отново под целта ѝ от 2% догодина и ще остане само 1,5% през 2023 г.