Според новите данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) налице е сериозна липса на зарядни станции за електрически превозни средства по пътищата в повечето държави членки на Европейския съюз (ЕС).
Констатациите показват, че 10 държави не разполагат дори с една зарядна станция на всеки 100 километра, когато става въпрос за ключови пътища (магистрали, автомобилни пътища от I и II клас). Във всички тези страни пазарният дял на електромобилите е под 3% (с изключение на Унгария). Също 18 държави членки на ЕС имат под 5 зарядни станции на всеки 100 км, като само четири притежават повече от 10 зарядни устройства за всеки 100 км по пътищата.
В това отношение България разполага средно с 0,8 зарядни станции на 100 км, с което се нарежда над страни като Гърция (0,2), Литва (0,2), Полша (0,4), Кипър (0,5), Латвия (0,5), Румъния (0,5), Унгария (0,6) и Естония (0,7).
Чехия е десетата страна членка на ЕС, която не успява да достигне границата от една зарядна станция на 100 км.
Като част от своя пакет за климата „Адаптиране към 55“ (Fit for 55), публикуван през юли, Европейската комисия (ЕК) предложи до 2030 г. емисиите на въглероден диоксид от новите автомобили да бъдат с 55% по-ниски спрямо нивата от 2021 г. вместо да следва досегашната цел от 37,5%, заложена само преди три години.
Европейските автомобилни производители ще трябва да пуснат на пазара милиони електрически автомобили през следващите години, за да постигнат тази предизвикателна нова цел.
„Потребителите няма да могат да преминат към превозни средства с нулеви емисии, ако няма достатъчно зарядни станции по пътищата, по които шофират“, предупреди генералният директор на ACEA Ерик-Марк Хютема. „Например, ако гражданите на Гърция, Литва, Полша и Румъния трябва да пътуват по 200 км или повече, за да намерят зарядна станция, не можем да очакваме те да са готови да купят електрическа кола“, добавя той.
Според него е необходимо да се постигне значителен напредък в разгръщането на зарядната инфраструктура в целия ЕС за много кратък период от време. Напредъкът, постигнат в няколко западноевропейски държави, е окуражаващ, но не бива да „ни залъгва“ относно тежкото състояние на зарядната мрежа в други страни от ЕС.
Всъщност контрастът между Нидерландия - страната с най-много зарядни станции (47,5 на всеки 100 км път) - и голяма държава като Полша (осем пъти по-голяма, но само с една станция на всеки 250 км) е поразителен.
„За съжаление предложението за Регламент за инфраструктура за алтернативни горива - също компонент от пакета Fit for 55 - не е в синхрон с амбициите на Комисията за целите за въглеродния диоксид. Въпреки че оценяваме въвеждането на така необходимите обвързващи цели за зарядните станции във всяка държава членка, те ще трябва да бъдат значително засилени, ако искаме да постигнем нашите климатични цели“, изтъква Хютема.
Поради това ACEA призовава Европейския парламент и Съвета на ЕС да се възползват от тази възможност да поставят подходящите условия за електрическата мобилност по време на предстоящите преговори за Fit for 55.