Първо, производителите на коли смятаха, че най-лошото от недостига на чипове ще е през първата половина на годината. После стана третото тримесечие. Сега според лидерите на най-големите германски производители този пик може тепърва да предстои през идните години.
“Може би ще останем в недостиг през идните месеци или дор години, защото полупроводниците се търсят много”, коментира главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс пред Bloomberg TV. “Интернетът на нещата се разраства и увеличаването на капацитета ще отнеме време. Вероятно ще има забавяния през следващите месеци и години”, смята той.
Дийс, както и Ола Калениус от Daimler и Оливер Ципсе от BMW, изказаха съмненията си, когато повечето автомобилопроизводители се събират в Мюнхен за първото си автомобилно шоу от началото на пандемията. Калениус предупреди в неделя, че недостигът на чипове може да не изчезне и през следващата година и да отнеме време чак до 2023 г., за да се реши проблемът. Според Ципсе кризата може да продължи шест до 12 месеца.
VW и Mercedes са сред производителите, които трябваше да прибегнат до затваряне на фабрики в Малайзия през годината - основен хъб за тестове на чипове. Сред ключовите доставчици са Infineon Technologies AG, NXP Semiconductors NV и STMicroelectronics NV, които оперират заводи в страната.
Има обаче надежда, че ситуацията ще започне да се подобрява през четвъртото тримесечие, посочи Калениус, въпреки че според него последиците от проблемите на “структурното” търсене ще повлияят на индустрията и през 2022 г.
Автомобилната индустрия по света ще се нуждае приблизително от около 10% повече производствен капацитет за чипове, прогнозира в неделя Мурат Аксел, шеф на звеното за покупки на VW. Дийс коментира в понеделник, че се надява проблемите заради Covid-19 в Малайзия да бъдат преодолени “към края на този месец, най-вероятно следващия месец, и да има възстановяване през последното тримесечие на годината”.