Още преди няколко месеца Илон Мъск се оплака от „безумни трудности“ за Tesla поради проблеми с доставките. През февруари например производството на Model 3 в калифорнийския завод трябваше да бъде спряно за два дни. Сега шефът на Tesla за първи път назовава две конкретни имена на доставчици. Bosch и Renesas са били създали „най-много проблеми“ с доставката на „конвенционални“ чипове за автомобили, каза той.
Renesas е голяма компания за електроника от Япония. Проблемите ѝ с доставките са свързани и с пожар във важна фабрика за чипове близо до Токио в началото на годината. Компанията успя да възобнови пълното производство едва преди няколко седмици.
Илон Мъск току-що пътува до завода на Tesla близо до Берлин, който все още се строи. В петъй той ще се срещне там с кандидата за канцлер на ХДС Армин Лашет. Да коментира темата за доставчиците в Twitter не е нищо ново за Мъск. При последното посещение през май изпълнителният директор се оплака от бавното разширяване на фабриката. „Доставчици за Gigafactory, моля побързайте!“ - написа Муск тогава. Назоваването на конкретни имена обаче е ново - и показва степента на разочарованието на Мъск.
„Ние говорим с нашите клиенти, а не за нашите клиенти“, каза говорител на Bosch в коментар за Handelsblatt. Групата посочва общия недостиг на „определени полупроводникови компоненти“, от който страда Bosch. “В тази напрегната ситуация ние правим всичко по силите си, за да подкрепим нашите клиенти, и работим непрекъснато, за да поддържаме доставките”.
В миналото беше изключително рядко автомобилните производители публично да назовават конкретни свои доставчици, когато имат проблеми. За последно това се случи през 2017 г., когато BMW трябваше да спре производствените си линии, защото Bosch не можеше да достави системи за някои управления. Причината по това време бяха проблеми при италиански доставчик на отливани части за капака, които Bosch напълно е подценил. По-късно компанията дори придоби доставчика, за да изключи подобни проблеми в бъдеще.
Още по-назад във времето датира случай от 2005 г., при който Daimler публично посочва Bosch в случай на проблеми с инжекционната технология и без предварителна консултация.
Автомобилният доставчик в момента строи завод за полупроводници близо до Дрезден за 1 млрд. евро - най-голямата единична инвестиция на компанията в нейната 130-годишна история. Изграждането на модерната, изцяло свързана с мрежата фабрика протече бързо и Bosch планира да започне да доставя чипове за автомобилно производство още през септември – три месеца по-рано от планираното. Явно все още не достатъчно бързо за Мъск.
Tesla не е единственият автомобилен производител, който страда от проблема; почти всички марки са засегнати. През юли например Ford трябваше да намали или да спре производството в няколко завода поради липсата на чипове. Общо Ford ще може да произвежда 1,1 милиона по-малко превозни средства от планираното през 2021 г. поради проблеми с доставките.