Бизнесът на китайския производител на електромобили Li Auto Inc. е помрачен от глобалния недостиг на полупроводници, а компанията прогнозира, че проблемът ще започне да отшумява от края на тази година.
„Погледът ни върху бъдещите доставки се простира в рамките на две до три седмици“, заяви президентът на концерна Кевин Шен в интервю за Bloomberg преди дебюта на Li Auto на борсата в Хонконг в четвъртък. „Трябва да се борим всеки ден за тези доставки“, изтъква Шен.
Миналата седмица китайските държавни медии предупредиха, че местните регулатори „няма да проявят толерантност“ в борбата с пазарните спекулации по отношение на чиповете на фона на недостига, призовавайки продавачите да се въздържат от трупане на инвентар. Този ход следва по-строгите ограничения за първично публично предлагане (IPO) на китайски компании отвъд граница, докато Китайската комунистическа партия (ККП) възстановява контрола върху ключови части от своята икономика.
На въпроса дали Li Auto се е сблъсквала с доставчици, които се опитват да задържат доставките с цел натрупване на инвентар, Шен отговаря с „да“. Някои малки доставчици на чипове увеличават запасите, което допълнително усложнява положението при доставките, признава ръководителят на Li Auto, подчертавайки, че правителството на Китай постъпва правилно с новите изисквания.
Според Шен глобалният дефицит на чипове, който помрачи автомобилната индустрия в различните региони, засягайки работата на концерни като BMW и General Motors, трябва да започне да отшумява от края на тази година.
„Моята перспектива е до края на годината, четвъртото тримесечие, положението да започне да се подобрява, освен ако положението с Covid-19 не се влоши значително“, посочва Шен. Доставките на чипове от Малайзия бяха силно засегнати от новото огнище там, свързано с по-заразния делта вариант на коронавируса.
Li Auto се превърна във втория китайски производител на електромобили след Xpeng Inc., който беше листнат на борсата в САЩ. Компанията отчете загуба от 360 млн. юана (56 млн. долара) през първото тримесечие, след като през предходния тримесечен период реализира печалба от 108 млн. юана.
Шен омаловажава възможността компанията да извърши листване в континентален Китай, изтъквайки, че това може и да не доведе до увеличаване на базата от инвеститори за Li Auto. „Листването на Шанхайската фондова борса изисква много усилия. Много повече усилия, отколкото листване в Хонконг или САЩ“, подчертава Шен.