Американският автомобилен концерн Ford Motor отчете нетна печалба за второто тримесечие в размер на 561 млн. долара, подкрепен от голямото търсене в САЩ, което компенсира негативните ефекти от глобалния недостиг на полупроводници, съобщава Ройтерс.
Общата печалба на Ford спада с около 50% в сравнение с година по-рано, като коригираната печалба преди лихви и данъци достига 1,1 млрд. долара спрямо загубата от 1,9 млрд. долара през второто тримесечие на 2020 г.
Коригираният марж на Ford нараства до 4 на сто.
„Този резултат далеч не беше сигурен в началото на тримесечието“, заяви главният изпълнителен директор на втория по големина автомобилен концерн в САЩ Джим Фарли.
Ford обяви, че е очаквал нетна загуба за периода, но засилващото се търсене на модели като Bronco и Mustang Mach-E му е помогнало да премине към печалба.
Въпреки това от концерна предупреждават, че нетната печалба за второто тримесечие ще бъде „значително по-ниска“ заради 3,5-те милиарда долара, които Ford получи заради инвестицията си в Argo AI.
Приходите на компанията нарастват с 38% до 26,8 млрд. долара.
Ford повиши прогнозата си за целогодишната печалба до диапазона от 9 до 10 млрд. долара спрямо 5,5-6,5 млрд. долара преди това.
Финансовият директор Джон Лоулър заяви, че очаква недостигът на чипове да „продължи през първата част на следващата година“. Въпреки това Ford прогнозира 30-процентен ръст в производствения обем през втората половина на 2021 г. спрямо първото полугодие.
Ford предупреди, че нарастващите разходи за суровини вероятно ще изтрият до 2 млрд. долара от коригираната оперативна печалба, като ще засегнат и инвестициите от плана за растеж Ford+.
Въпреки че компанията реализира печалба, продължаващата криза с чиповете изтрива около 700 хил. превозни средства от планираното производство на Ford през второто тримесечие.
Според Лоулър компанията не може да довърши между 60 хил. и 70 хил. превозни средства заради недостига на компоненти през тримесечието. За сравнение, през първото тримесечие компанията не успя да довърши 22 хил. автомобила.
Печалбата на Ford от Северна Америка достига 194 млн. долара, най-малката за компанията в региона от второто тримесечие на 2020 г.
Пазарният дял на Ford в Северна Америка също е намалял до около 29%, според данни на Edmunds.
Фарли отбелязва, че Ford планира да премине към система за поръчки за всички свои продукти и да поддържа период на доставка от 50-60 дни.
Ford продължава да губи в Европа, Китай и Южна Америка
Ford продължава да губи пари на повечето от своите регионални пазари, включително в Европа, Китай и Южна Америка.
В Европа Ford отчита загуба от 284 млн. долара, която е по-малка от 664-те милиона долара, които компанията загуби там година по-рано. Продажбите на 20-те ключови европейски пазара нарастват с 44% спрямо предходната година, но се свиват значително спрямо 2019 г.
В Китай Ford отчита загуба в размер на 123 млн. долара, което е малко по-добре спрямо загубата от 136 млн. долара преди година. Продажбите на китайския пазар се повишават с 24% през тримесечието, тъй като доставките на Lincoln нарастват над два пъти. Ford продава почти два пъти повече автомобили от луксозната марка в Китай през тримесечието, отколкото в САЩ.
В Южна Америка, където Ford спира производството в Бразилия след повече от 100 години присъствие, компанията губи 86 млн. долара в сравнение със загуба от 165 милиона долара година по-рано.