Американският лидер в производството на електромобили Tesla Inc. отчете по-висока от очакваното печалба за второто тримесечие, подкрепен от силните продажби, съобщава Bloomberg.
Печалбата на компанията нараства над три пъти до 1,45 долара на акция на коригирана база, докато продажбите се възстановяват от националните блокади, наложени заради пандемията от коронавирус през 2020 г. Резултатът надминава средната оценка на анализаторите и отчита осмо поредно тримесечие на печалба за Tesla.
Растящите продажби на Model Y и Model 3 са отговорни за четирикратното увеличение на оперативната печалба въпреки глобалния недостиг на чипове, който помрачи операциите на автомобилните концерни в различните страни.
Tesla отчита увеличение на маржа от основните си автомобилни операции до 25,8% от 22% за предходното тримесечие и 18,7% година по-рано.
„Това поставя Tesla на едно ниво с най-добрите в съответния клас автомобилни компании по отношение на маржа“, коментира анализаторът Бен Кало от Robert W. „Не мисля, че някой е очаквал толкова добър ритъм, но с пазарна капитализация от над 600 млрд. долара е необходимо повече, за да тласне нагоре цената на акциите в сравнение с предходни времена“, добавя той.
Глобалното производство на Mode S, X, 3 и Y нараства със 151% на годишна база до 206 421 броя спрямо 82 272 броя преди година. През предходното тримесечие Tesla произведе 180 338 превозни средства. В същото време доставките през второто тримесечие се увеличават със 121% до 201 304 автомобила спрямо 90 891 превозни средства година преди това и 184 877 броя през предходното тримесечие.
„Нашият оперативен брутен марж от автомобилни операции нараства с близо 10 процентни пункта до най-високото си ниво досега след пазарния дебют на Model 3“, изтъква главеният финансов директор на Tesla Закари Къркхорн по време на конферентен разговор с анализатори. Това е така, защото компанията успява да свие разходите за производство на превозни средства с повече, отколкото е намалението на цените на нейните продукти, изтъква той.
Въпреки че Tesla остава най-големият производител на електромобили в света и автомобилната компания с най-висока пазарна оценка, акциите ѝ поевтиняват с 6,8% от началото на годината, дори когато S&P500 отчита рекордно високи нива. По-утвърдени конкуренти като традиционните автопроизводители General Motors и Ford Motor отчитат покачване на цената на техните акции, тъй като подхождат агресивно към глобалния тренд на преход към електрическа мобилност.
Tesla превърна Китай в експортна автомобилна нация
В продължение на десетилетия автомобилите от Китай бяха само маргинализиран феномен на световния автомобилен пазар, а Поднебесната империя беше страна вносител. Но това се променя бързо. По ирония на съдбата американската водеща компания в областта на електромобилността Tesla от Калифорния играе новаторска роля в този процес.
Преобразуването на фабриката в Шанхай, Китай, в „глобален център за износ“ за Tesla е завършено, се споменава почти небрежно в едно изречение в изявлението до акционерите за тримесечните резултати. Коли с бранда Tesla - от Китай - за целия свят. А местните производители като Nio и Xpeng я следват по петите ѝ.
Анализатори като Алиса Алтман обаче добавят малко катран в бурканчето с медта. Тенденцията вероятно не е била напълно доброволна: „Tesla не се справи добре по отношение на изграждането на надеждна марка в Китай“, казва Алтман.
„Ако продължите да изнасяте от Шанхай, ще загубите пазарен дял в Китай. В Китай трябва да продавате въз основа на стойността, поради което цената за Модел Y вече е намалена“, казва тя. Независимо от това, заводът в Азия е преди всичко победа за двете страни. Китай иска да докаже, че може не само да асемблира автомобили за вътрешния пазар, но и да доминира на съвременния автомобилен пазар.
Други местни производители също напредват, конкурентът на Tesla Nio в момента изгражда инфраструктура за зареждане в Европа, започвайки от Норвегия. Li Auto, Xpeng и други също планират да прескочат през Атлантическия и Тихия океан.
Два аргумента играят в полза на Tesla: От една страна, Илон Мъск многократно подчертава, че разходите в Китай са по-ниски и по този начин маржовете са по-високи, отколкото в други заводи. От друга страна, Шанхай може също да помогне за компенсиране на закъсненията в доставките, причинени от закъсненията при заводите в строеж в Германия и Тексас. Проблеми с доставките
Засилващата се конкуренция при електромобилите се случва на фона на предизвикателствата при веригите на доставка в глобален план, свързани най-вече с недостига на полупроводници, който принуди редица производители да ограничат или преустановят своите операции. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че компанията му е прекратила временно производството на някои места, но е успяла да намери алтернативни доставчици за някои видове полупроводници. Той предупреди, че недостигът на чипове може да помрачи плановете на Tesla за увеличение на производството през тази година.
„Ситуацията с недостига на чипове остава доста сериозна“, споделя Мъск, добавяйки: „Изглежда, че нещата се подобряват, но е трудно да се предвиди какво ще стане“.
Приходите на компанията за второто тримесечие нарастват почти двойно (98%) до 11,96 млрд. долара спрямо същия период на 2020 г. Те са повече и спрямо предходното тримесечие – 10,39 млрд. долара.
Анализаторите очакваха приходи в размер на 11,36 млрд. долара.
Оперативната печалба на Tesla нараства със 106% до 2,48 млрд. долара спрямо 1,209 млрд. долара година преди това.
Мъск, който поясни в разговора с анализаторите, че се намира на строителната площадка на своята нова фабрика в Остин, Тексас, изненада всички, като заяви, че повече няма да участва в представянето на тримесечните финансови отчети на концерна.
„Очевидно ще участвам в годишната среща с акционерите, но мисля, че занапред най-вероятно няма да се включвам на тримесечните събития“, посочи милиардерът.
Tesla потвърди прогнозата си за 50% ръст при доставките „в рамките на дългогодишния хоризонт“, добавяйки, че „в някои години (доставките) могат да растат по-бързо, което очакваме да стане през 2021 г.“.
Концернът изтъкна, че подготвя старта на производството на Model Y в два нови завода – този в Остин и строящата се фабрика край Берлин – до края на годината.
Tesla промени датата на пазарния дебют на своя електрически камион за 2022 г. В същото време производството на пикапа Cybertruck се очаква да започне в Остин, но от компанията не предоставят допълнителна информация по темата.
Свободният паричен поток на Tesla достига 619 млн. долара в сравнение с 319,1 млн. долара загуби, прогнозирани от анализаторите.
Акциите на Tesla затвориха предходната сесия с ръст в стойността от 2,21% до 657,62 долара за дял.