Трябва да се намери правилен подход в рамките на Европейския съюз (ЕС) за разширяване на производствения капацитет по отношение на полупроводниците, призова председателят на Германската автомобилна асоциация VDA Хилдегард Мюлер.
Недостигът на полупроводници ще продължи да оказва влияние върху производството на превозни средства в краткосрочен и средносрочен план, предупреждава VDA, цитирана от Automotive News Europe.
„Експоненциалното нарастване“ на търсенето на микрочипове изисква дългосрочно решение, изтъкна Мюлер. "Автомобилната индустрия не е единствената, която се сблъсква с този недостиг, което прави дискусията по-сложна", добавя още тя.
По нейните думи в краткосрочен и дългосрочен план „ще е трудно да се намерят решения“.
По-рано тази седмица VDA намали прогнозата си за растеж на производството в Германия до 3% от 13% преди това, като отбеляза, че производството се е свило "значително под очакванията" през последните месеци. Сега очаква в Германия да бъдат произведени 3,6 милиона автомобила през 2021 г., което е с 400 000 превозни средства по-малко от последната прогноза.
Mercedes-Benz заяви във вторник, че доставките през второто тримесечие са били "значително" ограничени от липсата на чипове. Недостигът особено силно е помрачил представянето на концерна миналия месец, като производителят очаква кризата с веригите на доставка да се задържи през следващите две тримесечия.
VDA също намали прогнозата си за растеж на продажбите на автомобили в Германия през 2021 г. на 3% от 8%, като се позова на производствените препятствия, породени от недостига на полупроводници. Сега VDA очаква продажбите в Германия да достигнат 3,15 милиона броя през 2021 г.
Електромобилите
VDA предупреди за евентуална забрана от страна на Европейския съюз (ЕС) на автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. и призова за повече инвестиции в зарядни станции за електрически превозни средства. Липсата на такива съоръжения е най-голямата пречка за по-мащабното налагане на електромобилите сред потребителите, изтъква Мюлер.
Тя изтъква проучване, спред което около 70% от германците не са доволни от местната мрежа от зарядни станции за електромобили, докато едва 0,2% споделят по-положителна нагласа.
„Тези, които се решават да купят електромобил, не трябва да се притесняват от липсата на инфраструктура“, посочва Мюлер, добавяйки: "В крайна сметка потребителят ще реши дали електрическата мобилност е успешна".
Според нея около 68% от всички обществени зарядни станции в ЕС са съсредоточени в три страни – Германия, Франция и Нидерландия.
„За да се постигне целта от над един милион зарядни станции в Германия до 2030 г., всяка седмица трябва да се добавят по 2000 нови такива, докато в ЕС са необходими поне 6 млн. зарядни станции“, посочва Мюлер. За да бъде постигнато това в блока, всяка седмица трябва да се инсталират по 12 000 нови зарядни пункта, докато в момента темпът достига едва 2700 броя.
Дебатът около плъгин хибридите
Според Мюлер плъгин хибридите са „добра алтернатива“ за потребителите, които търсят по-устойчива мобилност.
Тя смята, че има различни мнения между автомобилните производители относно това как да се процедира с плъгин хибридите, но добави, че клиентите трябва да вземат решението дали да купят такъв, а не VDA.
Мюлер подчерта инвестицията на германската автомобилна индустрия от около 150 милиарда евро в климатично неутрална мобилност, в нови задвижващи системи и дигитализация до 2025 г.
Тя призова за балансиран подход към трансформацията на отрасъла, който балансира между екологичните проблеми и икономическите реалности. „Нашата индустрия се оказва в средата на най-голямата трансформация в историята, от дигитализацията до преминаването към електрически превозни средства“, изтъква Мюлер. "Германия трябва да създаде климатично неутрално, цифрово, автономно бъдеще", добавя тя.