Голямата разлика в продажбите на електромобили между отделните страни-членки на Европейския съюз (ЕС) са тясно обвързани с жизнения стандарт на населението, сочи ново проучване на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).
Електромобилите и плъгин хибридните превозни средства съставляват 10,5% от общите продажби на нови превозни средства в блока през 2020 г. Въпреки това техният дял в 10 страни все още остава под 3%.
Анализът на АСЕА показва, че нагласите на потребителите към електрическите автомобили са пряко свързани с брутния вътрешен продукт на глава от населението, което показва, че достъпността на превозните средства от този сегмент остава основен проблем.
„Подобно на случая с разширяването на зарядната инфраструктура, съществува ясно разделение в достъпността на електромобилите между Централна, Източна и Западна Европа, което разделение е ясно изразено и по отношение на Север и Юг“, посочва генералният директор на АСЕА Ерик-Марк Хютема.
Страните, където пазарният дял на електромобилите е под 3%, БВП на глава от населението остава под 17 000 евро. Такъв е случаят например със страните от Централната и Източна Европа. Нещо повече, петте страни с най-слабо налагане на електромобилите разполагат и с най-оскъден брой зарядни станции – под 1% от общия брой в ЕС.
От друга страна пазарният дял на електромобилите надхвърля 15% в по-богатите страни в Северна Европа, където БВП на глава от населението надвишава 46 000 евро.
Почти три четвърти от всички продажби на електромобили в ЕС са съсредоточени в четири страни, където е отчетен и най-висок БВП на глава от населението – Швеция, Нидерландия, Финландия и Дания. Останалата една четвърт е разделена между останалите 23 страни членки на блока.
Според последните данни на Европейската агенция по околната среда големите инвестиции в автомобилната индустрия в екологични превозни средства вече започват да се изплащат на страните. С растящи продажби през 2019 г. и 2020 г. средните нива на емисиите на въглероден диоксид намаляват с рекордните 12% през миналата година.
„За да продължи този напредък по пътя към въглероден неутралитет, Европейската комисия (ЕК) трябва по най-бързия начин да гарантира, че са налице всички правилни условия - и че нито една държава (или гражданин) не е изоставена. Превозните средства с нулеви емисии трябва да бъдат достъпни и удобни за всички", изтъква Хютема.
Ето защо европейските производители на автомобили призовават за подходящи стимули в подкрепа на продажбите на такива превозни средства в дългосрочен план и обвързващи инфраструктурни цели за всяка държава членка на ЕС.
АСЕА публикува тези данни седмица преди прегледа на Директивата за алтернативни горива на ЕС и представянето на новите цели за въглеродните емисии.