Електрическият SUV (sport utility vehicle) модел на германската автомобилна група Volkswagen Group ID.4 се превърна в първото превознo средство от този клас, което оглавява европейските класации за продажби на изцяло електрически автомобили, става ясно от проучване на JATO Dynamics.
Моделът на VW оглави класацията за април със 7335 продадени бройки през месеца, изпреварвайки електрическия хечбек на най-големия автомобилен производител в Европа ID.3, при който продажбите достигат 5735 броя. Електромобилът Renault Zoe заема третото място с 4015 регистрации, съобщава Automotive World.
Силните продажби на ID.4 и ID.3 помагат на VW да увеличи своя дял на европейския пазар на електромобили до 34% през април, като по този показател концернът отчита по-голямо присъствиe в сегмента спрямо дела му от общия пазар в Европа, който наближава 27%.
Регистрациите на нови автомобили в региона нараснаха с 256% през миналия месец, или с 1,03 млн. броя, като обаче все още изостават с близо една четвърт от нивата преди пандемията от коронавирус.
Екологичните превозни средства представляват 15% от европейския пазар в сравнение с 11 на сто преди година. Търсенето на изцяло електрически модели се увеличава с 338% през април, или със 71 500 автомобила. В същото време регистрациите на плъгин хибриди скачат с впечатляващите 507%, или с 81 000 броя.
Успехът на ID.4 подчерта преминаването на пазара към следващата фаза от трансформацията на индустрията към електрическата мобилност, изтъква Фелипе Муньос, анализатор в JATO Dynamics.
„Досега по-голямата част от растежа на търсенето на електромобили се движеше от традиционните автомобили като седана на Tesla Model 3 и хечбек вариантите“, коментира ситуацията Муньос. "Въпреки това имаше много малко възможности за избор в SUV сегмента, като не бива да забравяме, че именно SUV моделите са двигателят на растежа на продажбите/печалбата през последните 10 години. Без SUV моделите, електромобилите биха продължили да представляват нишов сегмент“, добавя той.
Муньос прогнозира, че пазарният дял на автомобилите с ниски нива на емисии в Европа може да достигне от 20 до 25 процента до края на тази година.
Според него, въпреки че потребителите реагират положително на правителствените стимули и увеличават търсенето, изцяло електрическите автомобили остават твърде скъпи, което прави правителствените стимули критичен елемент на подкрепа.
"Докато стимулите са налице, не виждам защо растежът трябва да спира", изтъква Муньос. "Ние възприемаме правителствената подкрепа като основен елемент в тази връзка поне през следващите 3 години. Затова производителите на оригинално оборудване имат сравнително малко време да намалят разходите и да направят тези автомобили достъпни", добавя анализаторът.
Той обаче изтъкна и дилемата относно ускоряването на прехода от двигатели с вътрешно горене към електромобили. „Това е нещо, което автомобилните производители трябва да предприемат“, подчертава Муньос.
"Днес фокусът е върху електромобилите, но никоя от компаниите не е в състояние да финансира електрификацията без печалбите, генерирани от продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене“, изтъква анализаторът, добавяйки: „Ето защо не възприемам конвенционалните автомобили като незначителни играчи в краткосрочен и средносрочен план“.
Volkswagen планира да продаде 100 000 броя ID.4 през тази година, като две трети от продажбите вероятно ще се осъществят в рамките на Европа, а останалата част – в САЩ и Китай.