Нови технологии вече прекрояват сектора на товарните превози. Отговорът, който автомобилните производители дадоха на предизвикателствата, свързани с пандемията от коронавирус, е изцяло технологичен, създавайки нови стандарти за работа и сигурност на услугите. Съществуват три глобални тенденции, които собствениците и операторите на камиони, автобуси, лекотоварни и специализирани автомобили ще могат да видят на изложението TRUCK EXPO 2021 в Пловдив.
Интелигентни технологии
Ефективността на пътуването на дълги разстояния е във фокуса на всички водещи автомобилни производители. Холандският производител DAF представи своето виждане за бъдещето на безопасността и ще покаже на изложението обновената си система за следене на дистанцията и за аварийно спиране AEBS-3. Технологията разширява обхвата на радарния асистент до 250 метра, подобрявайки поведението на превозното средство.
Освен компютърно наблюдение на осевото натоварване, флагманът на марката за международен транспорт XF 480 FT SSC е оборудван с два акумулатора, чийто живот е до шест пъти по-дълъг от стандартните аналози, а специалната инфосистема следи за тяхното напрежение, електричеството и температурата.
GPS базирана система следи топографията, докато друга помага поддържа пътната лента, трета отчита налягането в гумите, а четвърта и пета наблюдават поведението на другите участници в движението и нуждата от аварийно спиране. Такива системи имат място и в камиони със специфично предназначение, като премиерният самосвал за смесени терени на DAF с олекотено шаси CF 480 FAD, маневреният CF 430 FAW за градско строителство, CF 480 FAT за специализиран превоз на контейнери и камиона за дистрибуция LF 290 FA 18t., снабден със 7-метров олекотен фургон и падащ борд.
Мercedes-Benz също демонстрира ново ниво на комфорт при шофиране, работа и управление. На TRUCK EXPO 2021 моделът Actros 1851 LS – Big Space представя широк обхват серийно оборудване за безопасност, включително пето поколение Active Brake Assist, асистент за регулиране на стабилността, асистент за регистриране на умората на водача и т.н.
Анализ на данни
Анализът на данни e вторият важен тренд, който ще е във фокуса през следващите месеци. Все повече ръководители на автомобилни и транспортни компании са убедени, че обобщените данни за товарите, функционирането на машините на пътя и маршрутите, могат да се използват за промяна на индустрията и развитието на сектора като цяло. Днес те подобряват работата на флота, като по този начин пестят време и пари, но могат да подпомагат и за безопасното шофиране.
Една от компаниите, които успешно прилагат този модел, е шведският производител SCANIA, който базира голяма част от подобренията в конструкцията, технологиите на задвижване и оборудването на своите камиони, на анализа на данните.
Пример за това е тежковозният влекач 730 S за товари до 250 тона, който SCANIA ще покаже на TRUCK EXPO в Пловдив. Камионът е известен в бранша като един от най-мощните и икономични товарни автомобили, с редица подобрения в горивната ефективност на двигателя, които намаляват влиянието му върху околната среда и разхода на гориво с 5%. Чрез прецизен анализ на данни са разработени и другите експонати, които компанията ще представи на изложението: SCANIA G 370 за дистрибуция на товари до 26 000 кг., с хладилен фургон LAMBERET XL-Y, 650 S влекач, General Cargo и G 450 B10x4*6NA Бетон миксер IMER 12 куб. м.
Електричеството „превзема” камионите
Електрическите камиони си проправят път към товарната индустрия. Пробегът им вече постига достатъчно добри параметри, така че при нарастващите разходи за гориво, все повече собственици поглеждат към електрическия сегмент в товарния и в тежкотоварния автомобилен транспорт.
Този тип камиони не само пестят пари на собствениците в дългосрочен план, но са по-чисти и безшумни, което е особено важно при опериране в градска среда.
С началото на продажбите през тази година на три нови изцяло електрически модела тежкотоварни автомобили, Volvo Trucks допълни гамата си за устойчиви градски превози. Електрическите Volvo FH и Volvo FM са предназначени за градска дистрибуция и регионални превози, а новия Volvo FMX – за строителни транспортни операции.
На TRUCK EXPO няма да присъстват електрифицираните модели, които ще дойдат в Европа през втората половина на 2022 г., но компанията ще покаже най-новите модели и оборудване на техните еквиваленти на дизелово или алтернативно гориво.
Електрическият сегмент на изложението, може да се похвали с премиера при лекотоварните автомобили. За първи път в България Mercedes-Benz ще представи електрическият eSprinter 312, с товарен обем 11 куб. м.