fallback

Въздушните таксита могат да станат реалност до 5 години

Проучване на общественото мнение показва, че повечето хора приемат възможността от налагането на градската въздушна мобилност

18:09 | 21.05.21 г. 8

Футуристичните самолети като въздушните таксита и въздушните линейки ще започнат да прехвърчат над европейските градове в рамките на от три до пет години, споделя ръководителят на Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕААБ) Патрик Ки, доближавайки научнофантастичната перспектива на летящите автомобили с крачка по-близо до реалността.

Но докато ново проучване на ЕААБ показа, че много европейци са склонни да приветстват подобна технология за градска въздушна мобилност, тези иновативни превозни средства също така създават големи главоболия на регулаторите.

„Градската въздушна мобилност - определена като мрежа за въздушен транспорт за пътници и товари във и около градската среда - може да бъде внедрена в Европа в рамките на от три до пет години, предлагайки потенциал за по-екологични и по-бързи решения за мобилност“, изтъква ЕААБ в изследването, публикувано в сряда. 

Според агенцията е време Европейският съюз (ЕС) и националните и местни власти да подготвят рамка, която „ще даде възможност на този нов вид транспорт и на Европа да се утвърди като един от първите двигатели в тази област на глобално ниво“.

Градската въздушна мобилност се отнася до летателни обекти, подобни на безпилотни летателни апарати, способни да транспортират пътници и товари в гъстонаселените градове благодарение на способността им да кацат и излитат вертикално. И макар развитието на технологията да се намира в ранен етап, пазарът на градска въздушна мобилност се очаква да достигне оценка от около 4,2 млрд. евро до 2030 г., създавайки около 90 хил. работни места.

Поддръжниците на идеята прогнозират, че превозните средства ще донесат редица предимства, като възможността за бързо пренасяне на пострадали до съответната болница или медицински специалисти до мястото на инцидента. Градската въздушна мобилност се рекламира допълнително като начин за облекчаване на задръстванията и подобряване на свързаността с отдалечените райони.

На теория въздушните превозните средства са и по-екологични от традиционните такива – зависимите от изкопаемите горива хеликоптери, тъй като повечето модели се захранват с батерии.

Но критиците повдигат въпроси относно безопасността на превозните средства, както и техния принос за шумовото замърсяване и въздействието върху дивата природа.

Вече няколко стартъпа за градска въздушна мобилност са кандидатствали за сертифициране, нов процес, който се очаква да отнеме около четири или пет години за всяко превозно средство според авиационния регулатор на ЕС.

ЕААБ поставя основите за регулиране на градската въздушна мобилност от няколко години, публикувайки предложените стандарти за самолети за вертикално излитане и кацане през юли 2019 г. и за безпилотни самолети за доставка през декември 2020 г.

В ход е и подготовката за установяване на правилата за сертифициране на пилотите за градска въздушна мобилност – които се намират във въздухоплавателното средство или го управляват дистанционно - тъй като подобна категория понастоящем не съществува.

Онлайн проучване, проведено от ЕААБ между ноември 2020 г. и април 2021 г., има за цел да разбере по-добре общественото възприятие за градската въздушна мобилност. 

Изследването се провежда в Барселона, Будапеща, Хамбург, Милано, района на Йоресунд (трансграничната зона на Дания и Швеция) и Париж, тъй като те представляват географски напречен разрез на ЕС. Анкетата обхваща по минимум 600 души от всяко населено място.

Резултатите не откриват значително отклонение в мнението между градовете, като респондентите споделят почти еднакви впечатления от градската въздушна мобилност, независимо от възрастта или местоположението.

Проучването показа, че 83% от анкетираните имат положително отношение към градската въздушна мобилност, като 64% са готови да изпробват безпилотни летателни апарати, а малко под половината желаят да пътуват с въздушно такси.

Патрик Ки посочва, че резултатите от проучването ще помогнат на агенцията да изработи регулации в съответствие с обществените желания.

„За ЕААБ като регулатор тази информация е от решаващо значение. Това ще ни позволи да установим правилата и разпоредбите за тази област по начин, който е съобразен с очакванията и възприятията на гражданите “, изтъква Ки.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:26 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още