През първото тримесечие на годината продажбите на нови автомобили нарастват почти на всички основни пазари по света, водени от силния ръст на търсенето в Китай, съобщава Car Sales.
Основните пазари на автомобили до голяма степен се възстановиха от първоначалния шок, свързан с националните блокади от 2020 г. В Китай продажбите на нови автомобили нарастват със 76% през първото тримесечие спрямо същия период на миналата година, следван от темпа на растеж на индийския пазар, където продажбите нарастват с 36,3%.
Европейският автомобилен пазара отчита ръст в продажбите от 0,9% до 3 080 000 превозни средства спрямо 3 54 700 автомобила преди година. Спрямо първото тримесечие на 2019 г. обаче продажбите се понижават с 25,5%.
В същото време американският пазар нараства със 11,3% до 3 896 900 спрямо 3 476 500 превозни средства преди година. Спрямо същия период на 2019 г. продажбите се понижават с 2,9%.
Най-големият автомобилен пазар в света
Китай, който беше първата голяма икономика, която предприе блокади заради коронавируса през 2020 г., беше и първата страна, която отчете впечатляващо възстановяване на продажбите в автомобилния сектор през първото тримесечие на 2021 г.
Продажбите на нови автомобили в Китай нараснаха с феноменалните 76% в сравнение с първите три месеца на 2021 г. до 5 009 000 превозни средства спрямо 2832 900 автомобила преди година.
Въпреки впечатляващото възстановяване на китайския пазар продажбите през първото тримесечие все още са с 3,2% под данните за същия период на 2019 г.
Силен ръст на продажбите в Индия
Продажбите на нови автомобили в Индия се увеличават с 36,3% до 848 900 превозни средства през първото тримесечие спрямо 534 300 автомобила година по-рано. Силното възстановяване на страната от пандемията през разглеждания период помага на пазара да нарасне повече спрямо това, което е преди появата на коронавируса. Спрямо първото тримесечие на 2019 г. продажбите в страната нарастват с 0,6%, като Индия е единственият голям пазар, отчитащ ръст на подобна база.
Възстановяването в САЩ
Въпреки 11-процентното увеличение на продажбите на нови леки автомобили през първото тримесечие на 2021 г., САЩ загубиха претенцията си на най-големия автомобилен пазар в света, предавайки короната на Китай.
Продажбите на американския автомобилен пазар са с около 3% по-ниски от тези през първото тримесечие на 2019 г.
Основна роля във възстановяването на пазара в САЩ играе голямото търсене на пикапи и SUV модели на фона на понижените цени на петрола и горивата.
Слаб старт на Европа
Продажбите на нови автомобили в Европа нарастват с 0,9% спрямо 2020 г., но се понижават с цели 25,5% в сравнение със същото тримесечие на 2019 г. По-добрите данни през март, когато продажбите нарастват с 87%, помагат на региона да отчете все пак някакъв ръст през тримесечието на фона на първите два по-слаби месеца.
Ситуацията на останалите големи пазари
Японският автомобилен пазар се възстанови през първото тримесечие на 2021 г., като новите регистрирани пътнически превозни средства се увеличиха с 4,2%. Търсенето на пазара обаче остана с над 6% по-слабо спрямо 2019 г.
В Русия продажбите на нови леки автомобили са с 2,8% по-ниски от тези преди година и с 1,1% под данните за периода през 2019 г.
В същото време бразилският пазар на нови автомобили се свива за трето поредно тримесечие в началото на 2021 г., отчитайки спад от 6,7%. Спрямо първото тримесечие3 на 2019 г. продажбите на нови автомобили са с 14% по-ниски.