Когато ограниченото предлагане на полупроводници започна да спъва производството на автомобили в Китай в края на миналата година, анализаторите и представителите на индустрията подходиха към това като към временен проблем.
Шест месеца по-късно заплахата, породена от хроничния дефицит на полупроводници, е придобила глобални мащаби и изглежда, че проблемът скоро няма да бъде решен.
През декември германската автомобилна група Volkswagen се превърна в първия представител на индустрията, който призна за негативното въздействие на недостига на чипове върху производството му в Китай.
Но това се оказа само началото, пише Automotive News.
През март шведският концерн Volvo Cars заяви, че временно ще спре или коригира производството в Китай, както и в САЩ поради недостатъчните доставки.
Същия месец водещият китайски производител на електромобили Nio беше принуден да спре своите операции за пет дни.
През април един от най-големите автомобилни концерни в Китай Great Wall Motor призна, че производството в два от неговите заводи в страната е засегнато от недостига на чипове.
Смята се, че голяма част от автомобилните производители в страната изпитват затруднения относно производството, въпреки че още не са го обявили официално.
Най-големият автомобилен концерн в САЩ General Motors е един от тях. През април производството на съвместното предприятие SAIC-GM се свива с 29% до 75 711 броя спрямо година по-рано, след като производството през първото тримесечие нарасна със 129% до 341 679 превозни средства, докато продажбите скачат с 87 на сто до 335 773 автомобила, според данни на SAIC.
Според IHS Markit и LMC Automotive спадът се дължи именно на недостига на чипове.
Доставчиците
Продължаващият недостиг на чипове разтърси не само автомобилните производители в Китай, но и доставчиците, които оперират в страната.
Докато местното автомобилно производство продължава да се възстановява от пандемията от коронавирус, приходите на Aptiv от Китай нарастват с 94% през първото тримесечие.
„Доставката на чипове е нещо, което трябва да проверявам с екипа си по няколко пъти на ден“, признава Саймън Янг, президент на Aptiv за Азиатско-Тихоокеанския регион.
Френската Valeo, която доставя сензори за управление на отоплението, осветлението, както и автоматизирани системи, регистрира 76% увеличение на продажбите по отношение на автомобилните производители в Китай през първото тримесечие.
По време на изложението в Шанхай Франсоа Марион, президент на китайския бизнес на Valeo, заяви, че голяма част от работата му днес е да се координира с останалите звена на компанията, за да отговори на търсенето на чипове в Китай.
От германската Bosch посочват, че са ангажирани да гарантират пред своите клиенти, че чиповете на доставчика са справедливо разпределяни между клиентите му.
Подготовка за най-лошото
С разгръщането на недостига на чипове в глобален план Асоциацията на китайските автомобилни производители (CAAM) тази седмица коригира своята оценка на ситуацията.
Търговската група прогнозира, че дефицитът ще започне да намалява през второто тримесечие, следвайки свиването на производството на превозни средства в Китай с 5 до 10 процента през първото тримесечие.
Тази седмица CAAM сподели, че очаква недостигът на чипове да се влоши през второто тримесечие. Според групата недостигът „ще бъде до известна степен облекчен през четвъртото тримесечие на тази година“.