Международното автомобилно изложение в Шанхай стартира в понеделник, като присъстващите ще могат да наблюдават отблизо някои от най-ярките иновации в индустрията, представени от водещите местни и глобални производители. Електрическите автомобили и технологиите за интелигентно шофиране несъмнено ще бъдат основна тема на изложението, чийто домакин е финансовият център на най-големия автомобилен пазар в света, докато все повече представители на индустрията се ангажират да инвестират в по-чист транспорт, пише Bloomberg.
Анализаторите и автомобилните фенове внимателно ще следят за всякакви сигнали от технологични гиганти като Huawei Technologies Co. и Xiaomi Corp., тъй като много от тях обявиха планове за навлизане в автомобилния сектор, залагайки на електромобилите и автономните технологии.
Събитието представлява глътка свеж въздух на фона на разпространението на новите щамове на коронавирус в глобален мащаб и съпътстващите ги ограничения, които продължават да влияят върху автомобилната индустрия. До известна степен Китай успя да ограничи заразата, предоставяйки възможност за провеждането на подобни големи инициативи.
Продължаващ възход
Германският автомобилен концерн BMW AG започна силно 2021 г., заяви изпълнителният директор на китайското звено на групата Йохен Голер, като през първото тримесечие бяха доставени 229 хил. автомобила с марка BMW и Mini. Това е предхождано от 8-процентния ръст на продажбите за миналата година.
Голер е възприел бичи възгледи относно бъдещото представяне на компанията в азиатската страна, посочвайки, че с възхода на средната класа в Китай автомобилният пазар ще продължи да процъфтява.
Изграждането на китайска фабрика съвместно с Great Wall Motor Co. вече е стартирало, добавя Голер. По неговите думи основите ѝ трябва да бъдат завършени още през тази година. През 2023 г. там ще започне производството на два малки електрически модела за глобалния пазар, изтъква още той.
И докато конкурентът Daimler AG, който контролира марката луксозни автомобили Mercedes, планира да фокусира Smart изцяло върху Китай, подобно нещо няма да се случи с Mini, категоричен е Голер. „Mini винаги ще бъде глобална марка“, посочва той.
Инвеститорите
Въпреки че стартъпът Polestar се радва на несекващ приток на инвестиции, изпълнителният директор на шведския стартъп, част от Volvo, Томас Ингенлат предупреди, че индустрията не бива да се превръща в „игрално поле за инвеститорите“.
„Електрическата революция е важна“, изтъква Ингенлат в интервю за Bloomberg. „Трябва да направим нещо наистина важно, да бъдем много внимателни, това тук не е просто игрално поле на инвеститорите. Да, финансирането е важно, но то трябва да е свързано с реалната творческа стойност на компаниите, които произвеждат автомобили“, подчертава шефът на Polestar.
Миналата седмица компанията набра 550 млн. долара от нов кръг на финансиране, с които ще подкрепи своя растеж. Това беше първият път, когато външни инвеститори подкрепят звеното на Volvo, изтъква Polestar, която води преговори с големи инвеститори за евентуално допълнително набиране на средства.
Скромното присъствие на Tesla
Най-големият производител на електрически автомобили в света доминира на автомобилната сцена в Китай, но обикновено присъствието му остава скромно на големите автомобилни изложения в страната. Тази година компанията на Илон Мъск не направи изключение.
Концернът представи само четири версии, всички произведени в Китай в неговата фабрика край Шанхай - Model 3 Standart и Model 3 High Performance, както и Model Y със същите две версии. Това е първият път, когато произведен в Китай Модел Y е забелязан на автомобилно изложение.
Tesla започна да доставя своите китайски автомобили Модел Y през януари, като в момента те се радват на засилен интерес от страна на купувачите. Колата предлага пробег с едно зареждане на батерията от 600 километра. Около 10 140 електромобила от този модел са били продадени в Китай през март, двойно повече спрямо данните от февруари.
Големи инвестиции, но без нито една продажба
China Evergrande New Energy Vehicle Group Ltd. е любимец на фондовия пазар, чиито акции поскъпнаха с над 1000% през последните 12 месеца, което осигури на компанията пазарна капитализация по-голяма от тази на Ford Motor Co. Интересното е, че концернът не е продал нито автомобил до момента.
Въпреки силното присъствие на компанията в Шанхай присъстващите не могат да се докоснат да моделите Hengchi, които са отделени със стъклени прегради.
Според компанията масовите достави на автомобилите ѝ ще започнат през следващата година. Превозните средства ще предлагат пробег с едно зареждане от 760 километра, докато кросоувърът Hengchi 9 отива още по-далеч, осигурявайки пробег от 910 километра.
Toyota също залага на електричеството
Най-големият автомобилен производител в света за 2020 г. представи на изложението своя електрически кросоувър BZ4X, който използва новата платформа e-TNGA. Превозното средство представлява компактен SUV (sport utility vehicle) модел, който напомня популярния RAV-4, но е изграден на изцяло нова платформа.
Toyota гледаше с недоверие на електромобилите, но фокусът на японския производител започва да се изменя, както се вижда и от изложението. За сравнение, Volkswagen, основният глобален съперник на Toyota, обяви инвестиции в размер на 29 млрд. долара за електрифициране на своето портфолио.
Toyota обяви, че платформата ѝ e-TNGA ще ускори внедряването на нови електромобили, като ще намали времето за разработка и ще позволи паралелно проектиране на различни модели.
Volvo и Didi обединяват усилия за изграждане на автономни коли
Шведският автомобилен концерн Volvo Cars и DiDi Autonomous Driving, подразделението за автономни превозни средства на китайската Didi Chuxing Inc., заявиха в понеделник, че са подписали споразумение за стратегическо сътрудничество относно изграждането на автономни превозни средства за тестовия флот на DiDi.
Volvo ще предостави на DiDi своите автомобили XC90 и ще си сътрудничи със звеното при интегрирането на допълнителен софтуер и хардуер, необходим за търговската експлоатация на технологията.