Маркетинговите отдели на Volvo Cars и малкото дъщерно дружество Polestar правят всичко възможно, за да се презентират като шведска компания. Красиви снимки с коли на шведски фон: езера, острови, планини, лед и сняг, сиреч, типично шведски ландшафт.
Че това не е напълно вярно, стана ясно в края на седмицата, когато Polestar, компания, основана през 2017 г., представи четирима нови инвеститори. Базираната в Гьотеборг компания набра 550 милиона долара от група инвеститори от Китай и Южна Корея. Три китайски фонда и южнокорейската инвестиционна компания I Cube Capital участват в Polestar. Договорено е да не се разкрива размерът на акциите на четиримата нови инвеститори, пише германският всекидневник Handelsblatt.
Още преди вливането на капитал Volvo Cars и Polestar бяха чисто китайски компании. През 2010 г. китайският автомобилен производител Geely пое 100% от шведската група от Ford. След това Geely и Volvo основават заедно премиум марката Polestar през 2017 г.
Отдавна е известно, че Polestar се нуждае от свеж капитал. Когато беше основана, Geely и Volvo вложиха общо 640 милиона евро в новата компания. Но това не е достатъчно в дългосрочен план, защото развойната дейност за електрическите автомобили и създаването на търговска мрежа поглъщат милиарди.
Така че беше въпрос на време собствениците на Polestar да потърсят допълнителни възможности за финансиране. Четиримата нови инвеститори не са краят на това пътешествие. Както обяви Polestar, в момента се водят разговори с други инвеститори.
IPO-то изглежда вече не е възможност
Преди месец имаше спекулации, че младата компания скоро ще стане публична. С навлизането на новите инвеститори и на фона на дискусиите с други донори, това изглежда вече не е възможност. Според съобщения в медиите компанията майка на Polestar Geely също търси нови инвеститори.
Както наскоро съобщи финансовата агенция Bloomberg, Geely се опитва да събере милиард долара, за да подготви британския производител на спортни автомобили Lotus за бъдеще без вредни емисии. Geely държи мажоритарен дял в малкия премиум производител.
Основателят, главен акционер и председател на надзорния съвет на Geely Ли Шуфу наскоро отново даде да се разбере, че групата се нуждае от нов капитал за по-нататъшното си разширяване. Например Geely Auto Group е подала молба за листване на Шанхайската фондова борса. Все още не е взето окончателно решение по този въпрос.
Холдинговата компания Geely притежава повече от десет марки леки и лекотоварни автомобили. В допълнение към Volvo и Polestar тук влизат Geely Auto, Lotus, Lynk & Co, Zeekr и Smart, съвместно предприятие с Mercedes-Benz. Повечето модели трябва в бъдеще да се управляват електрически или да бъдат оборудвани с хибридно задвижване.
Далеч от бензина и дизела, напред към пълната електрификация
През миналия месец Volvo обяви, че ще спре да произвежда модели с двигатели с вътрешно горене от 2030 г. А Polestar с германския си шеф Томас Ингенлат също разчита на електрификацията – от самото си начало. Производството на Polestar 1 с хибридното му задвижване ще приключи тази година. Polestar 2 е чисто електрическо превозно средство, а следващите модели Polestar 3 и Polestar Precept също са изключително електрически.
Отделът за разработки все още е в Гьотеборг, но моделите 1 и 2 на Polestar се произвеждат изключително в Китай. Настоящият Polestar 2 иска да се конкурира с Tesla Model 3, но не успя да убеди напълно феновете в няколко теста. Преди всичко неговият малък пробег и софтуерът, склонен към грешки, му донесоха само две от пет възможни звезди в „Auto Motor Sport“.
Разработването на нов модел е изключително скъпо начинание, дори ако Polestar може да се възползва от технологиите на Volvo и Geely. Volvo вече забеляза това. За да получи нов капитал, шефът на концерна Хакан Самуелсон отдавна мечтае за IPO за производителя на автомобили. Компанията има нужда от достъп до финансовите пазари, за да може да финансира преобразуването в чист производител на електронни автомобили. През 2008 г. плановете за първично публично предлагане бяха почти готови, но IPO-то беше отменено. Оттогава в медиите вървят многократни спекулации за нов опит за извеждане на борсата на китайския производител на автомобили с шведска маска.