Японският стартъп APB се надява да започне търговско производство през тази година на литиево-йонна батерия, изградена изцяло от пластмаса, с надеждата да направи съставящите я клетки по-безопасни и в крайна сметка да предостави трамплин за по-широкото им налагане по отношение на електрическите превозни средства, съобщава Nikkei Asia Review.
Първоначалната цел на компанията е големия пазар на масивните съоръжения за съхранение на енергия от вятърни паркове и фотоволтаици, докато технологията ѝ не се наложи на японската електрическа мрежа, споделя в интервю основателят на APB Хидеаки Хори.
Стартъпът, чието име се разглежда като абревиатура от all polymer battery (всички полимерни батерии), използва специални полимери, които служат като проводници за електричеството. За разлика от повечето литиево-йонни батерии, всички части на прототипа на APB са съставени от пластмаса.
Литиево-йонните батерии се радват широко приложение в продукти като смартфони и електромобили. През последните години обаче продължават да се регистрират инциденти с батерии, които се прегряват и се възпламеняват.
Полимерите имат по-голяма устойчивост спрямо електричеството, което означава, че прототипът на APB няма да се нагрява съществено изтъква Хори, който през 90-те години на миналия век помогна на японския производител на автомобили Nissan с развитието на технологията за литиево-йонни батерии.
„Трябва да докажа, че има нови технологии за литиево-йонните батерии и че те могат да отговорят на различните изисквания, свързани с разходите и безопасността“, изтъква Хори.
APB трябва да започне масовото производство на своите батерии до октомври.
Пластмасовата батерия на APB е една от потенциалните "батерии от следващо поколение", която се фокусира върху по-безопасни, по-евтини и по-ефективни начини за съхраняване на енергия. Друг кандидат за приза е твърдотелната батерия, разработена от големи производители на автомобили, включително от Toyota Motor, Volkswagen и Hyundai Motor. Първият масов автомобил с такъв тип батерия се очаква да излезе до средата на това десетилетие от заводите на Toyota.
Японският технологичен конгломерат Sony за първи път комерсиализира литиево-йонна технология през 1991 г., докато повечето производители на автомобили по това време са фокусирани върху използването на никел-водородни батерии за своите електромобили.
Хори участва в разработването на електрическия автомобил Nissan Leaf през 90-те години.
Основаната през 2018 г. APB вече е успяла да набере 10 млрд. йени от японски инвеститори, включително от Sanyo Chemical Industries и енергийната компания Eneos Holdings.
Стартъпът работи с японската телекомуникационна компания SoftBank за разработването на въздушни базови телекомуникационни станции, както и с Kawasaki Heavy Industries върху прототип на безпилотна подводница.
Sanyo Chemical е най-големият акционер на APB с дял от над 20%.