Британската технологична компания Advanced Electric Machines (AEM) е успяла да изгради най-устойчивия двигател за електрически превозни средства в света. Въпросният двигател не съдържа редкоземни магнити, но въпреки това той може да предложи всички предимства по отношение на производителността и ефективността при конвенционалния двигател с постоянен магнит без неговите екологични недостатъци, пише Electric Hybrid Vehicle Technology.
За разлика от широкоразпространените стандартни електрически двигатели, HDSRM и SSRD двигателите не съдържат редкоземни магнити и не изискват извличането на метали като неодим и диспросий.
Според независими изследвания всеки тон добит редкоземни елементи генерира до 1,4 тона радиоактивни отпадъци, 200 куб. м отпадъчни води, съдържащи киселина, 60 000 куб. м отпадъчни газове, съдържащи солна киселина, и 27,6 тона емисии на въглероден диоксид.
Въз основа на глобалното производство на автомобили в размер на 97 милиона превозни средства, технологията на AEM може да спести отделянето на 133 милиона тона въглероден диоксид годишно, както и 300 000 тона радиоактивни отпадъци.
Редкоземните елементи присъстват в списъците с критични материали при повечето държави, при които е налице дългосрочна загриженост относно сигурността на доставките. В резултат на тази несигурност цената на неодима, който обикновено се използва при електрическите двигатели с постоянен магнит, се увеличава с повече от 240% между март 2020 г. и март 2021 г., което го превръща във финансово неустойчива суровина и в екологичен проблем.
Освен редкоземни метали, традиционните двигатели с постоянни магнити използват и медни намотки. В края на живота медта трябва да се отстрани от двигателя преди рециклиране, което прави процеса труден и скъп. AEM твърди, че нейните технологии могат да се произвеждат само с помощта на стомана и алуминий, което означава, че те могат да бъдат рециклирани бързо и евтино.
Двигателят SSRD предоставя до 50% по-голяма мощност срещу 35% по-малко тегло в сравнение с традиционните електрически двигатели с постоянен магнит и е подходящ за употреба при леки автомобили.
В същото време HDSRM е специално разработен за използване при търговските превозни средства, които изискват много високи нива на непрекъсната производителност и дълъг експлоатационен живот. В момента AEM предлага HDSRM в три конфигурации, доставяйки двигатели на клиенти на три континента.