Милиардерът от миннодобивната индустрия Андрю Форест атакува главния изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск в стремежа си да популяризира зеления водород като основен фактор в прехода към чиста енергия, пише Bloomberg.
Форест, основател на Fortescue Metals Group Ltd., засили критиките си към мнението на Мъск, че водородните автомобили са „умопомрачително глупави“. В речта си пред Азиатската конференция за инвестициите на Credit Suisse Group AG в сряда (24 март) той посочи, че Мъск има „всички основания да се страхува от тях (водородните коли) и определението му може би е по-подходящо, според мен, за някой, който използва технологията на батериите като зелена, когато тя всъщност работи с изкопаеми горива".
Австралийският магнат превърна водорода, произведен от възобновяема енергия, в ключов стълб на плана за трансформация на Fortescue, четвъртият по големина износител на желязна руда в света, в основен производител на чиста енергия. Материалите, които влизат в производството на батерии, са изчерпаеми, докато водородът е „най-често срещаният елемент във Вселената“, добавя Форест.
В продължение на години Мъск се подиграва с идеята за налагане на водородните горивни клетки вместо батериите в глобалното търсене на превозното средство на бъдещето.
По-рано този месец той се противопостави на възгледите, че водородът е бъдещето, като заяви, че вместо това би заложил на слънчевата и вятърната енергия, съчетана със стационарни съоръжения за съхранение на енергия, където всички транспортни превозни средства ще са електрически, с изключение на ракетите.
В движение водородният автомобил е по-чист от превозните средства с двигатели с вътрешно горене и не изисква присъствието на масивна батерия, използвана при електромобилите, като също така не се нуждае от литий. Производството на гориво обаче е скъпо както по отношение на отделянето на въглерод, така и в долари. Водородната технология трябва да извърви дълъг път, преди да съвпадне с мащаба на операциите на Мъск.
Повече от половин милион превозни средства бяха произведени от Tesla в рамките на миналата година, докато автомобилите с водород все още са повече концепция, отколкото търговска реалност. По-голямата част от пазара на автомобили, автобуси и лекотоварни автомобили вероятно ще заложи на батериите като по-евтино решение от водородните горивни клетки, изчислява BloombergNEF.
Форест остава оптимист по тази тема, изтъквайки амбицията на Китай да разположи по пътищата над един милион превозни средства с водородни клетки до 2030 г., като подобни планове имат още Япония и Южна Корея.
„Зелената енергия трябва да бъде достъпна в индустриален, глобален мащаб и на цена, която се конкурира с изкопаемите горива“, посочва Форест. „Когато енергията от изкопаеми горива стане по-скъпа от възобновяемата енергия, тогава ще достигнем повратната точка“, добавя още той.