Японските автомобилни концерни Toyota, Nissan, Honda и други по-малки техни местни конкуренти отчитат спад в стойността на акциите си в първата сесия от седмицата, отразявайки опасенията на инвеститорите, свързани с пожара във фабриката на производителя на автомобилни чипове Renesas Electronics, който може да задълбочи глобалния недостиг на полупроводници, съобщава Ройтерс.
„Все още събираме информация и се опитваме да преценим дали (пожарът) ще ни засегне, или не“, споделя говорител на Honda. Други производители на автомобили, включително Toyota и Nissan, заявиха, че също преценяват ситуацията.
Ефектът върху производителите на автомобили може да се разпространи извън Япония, върху други автомобилни компании в Европа и САЩ, тъй като Renesas има около 30-процентен дял от глобалния пазар на автомобилни микроконтролери.
От Renesas заявяват, че ще отнеме поне месец, за да успее компанията да рестартира производството в завода си в Нака, Североизточна Япония, след като повреда в електрозахранването предизвика пожар в петък (19 март).
Две трети от производството на засегнатата производствена линия представляват автомобилни чипове.
Притесненията за въздействието на инцидента върху производството насочиха някои акции на автомобилни компании към понижение на борсата в Токио, като книжата на Toyota, Honda и Nissan поевтиняха съответно с 3,2%, 3,6 на сто и 3,7%. Акциите на Renesas отчитат спад в стойността с над 5%.
„Вероятно ще отнеме повече от месец, за да се върнем към нормалното снабдяване. Като се има предвид това, дори Toyota ще се сблъска с много нестабилно производство през април и май “, коментира ситуацията Сейджи Сугиура, старши анализатор в Tokai Tokyo Research Institute. „Мисля, че Honda, Nissan и други (автомобилни) производители също ще бъдат изправени пред трудна ситуация“, добавя той.
Полупроводниците на Renesas намират широко приложение в автомобилите, включително за наблюдение на работата на двигателя, при управлението на кормилната уредба и в контрола на прозорците, както и в сензори, използвани при паркиране и в развлекателните системи.
Nissan и Honda вече бяха принудени да намалят производствените си планове поради недостига на чипове, произтичащ от нарастващото търсене от производителите на потребителска електронна техника и неочаквания скок в продажбите на автомобили след края на първите национални блокади, наложени от правителствата през пролетта на 2020 г.
Toyota, която гарантира, че доставчиците ѝ имат достатъчно запаси от чипове, успява да премине през тази криза относително невредима.
„Може да отнеме три месеца или дори половин година за пълно възстановяване“, казва Акира Минамикава, анализатор в компанията за технологични изследвания Omdia. „(Пожарът) се случва, когато запасите от чипове са малко, така че въздействието ще бъде значително“, добавя той.
Правителствена помощ
Renesas заяви, че клиентите ѝ, които произвеждат автомобилни части, а не автомобилните производители, ще се сблъскат със спад на доставките на чипове след около месец.
В същото време японското правителство обеща помощ за автомобилната индустрия.
„Ще се опитаме да подкрепим фабриката в Нака да се възстанови бързо, като ѝ помогнем възможно най-скоро да бъде снабдена с алтернативно производствено оборудване“, заяви главният секретар на кабинета на японския премиер Йошихиде Суга Кацунобу Като на регулярна пресконференция в понеделник.
Инцидентът в съоръжението в Нака е предшестван от силно земетресение от февруари, което разлюля Североизточна Япония и принуди Renesas да преустанови производството си за три дни.