Регистрациите на нови автомобили в България се свиват през февруари с 16,5% - от 1988 превозни средства преди година до 1660 автомобила. През първите два месеца на годината регистрациите у нас отчитат спад от 20,6% до 3429 броя спрямо 4318 броя преди година, става ясно от данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), публикувани на нейния сайт.
Регистрациите на нови леки коли в Европейския съюз (ЕС) през миналия месец намаляват с 19,3%, отчитайки най-мрачния февруари от 2013 г. на фона на националните блокади, насочени срещу разпространението на коронавируса.
През февруари в ЕС са продадени 771 486 нови автомобила, като четирите най-големи пазара регистрират двуцифрени понижения. В Германия регистрациите се свиват с 19%, в Италия – с 12,3 на сто, във Франция – с 20,9 на сто и в Испания – с 38,4%.
Най-голямо понижение отчита Португалия – 59%, докато ръстове отбелязват Швеция и Ирландия – съответно от 5,3% и 4,9 на сто. Най-малко е понижението във Финландия (1,2%), следвана от Унгария (1,7 на сто) и Полша (2%).
Във Великобритания регистрациите се свиват с 35,5% до 51 312 спрямо 79 594 броя преди година. В Норвегия те нарастват с 3,3 на сто до 10 687 броя спрямо 10 346 броя преди година.
В периода януари-февруари общите регистрации на нови автомобили в ЕС остават с 21,7% по-ниски спрямо същото време през 2020 г. През първите два месеца на годината търсенето на нови автомобили спада на всеки един пазар в рамките на блока с изключение на Швеция, която отчита ръст от 12,8%. Най-дълбоко е понижението в Испания, където продажбите се свиват почти наполовина на годишна база – 44,6%. При Германия спадът достига 25,1%, във Франция – 14,2%, а в Италия – 13,1 на сто.
И тук Португалия отбелязва най-голям спад – 47,1%, следвана от Литва (46,5%) и Дания (40,1%). Най-малък спад е регистриран в Унгария (6,8%), следвана от Финландия (8%) и Естония (8,8%).
Във Великобритания продажбите намаляват с 38,1%, докато в Норвегия те нарастват с 5,4%.
Автомобилните марки
Германската автомобилна група Volkswagen отчита леко нарастване на своя пазарен дял е ЕС от 25,2% до 25,8 на сто, въпреки че отчита 17,4-процентен спад в продажбите през февруари. Всички нейни марки регистрират двуцифрени спадове с изключения на Porsche, където понижението е ограничено до 6,5 на сто.
Делът на Stellantis се свива до 24,4% от 25,2 на сто през февруари, след като продажбите на новосформираната група се понижават с 21,7%. Марки като Peugeot, Fiat, Citroen, Opel/Vauxhall, Lancia/Chrysler, DS и Alfa Romeo отбелязват двуцифрени спадове при продажбите, докато понижението при Jeep е 3,9%.
Френският концерн Renault също отчита спад на пазарния си дял от 10,5% преди година до 9,3 на сто през февруари, след като продажбите му се свиват с 27,9 на сто. От всички марки единствено Alpine отчита ръст от 59,6%.
Най-големи спадове отчитат японските производители. Понижението при Mitsubishi достига 58,3%, следвана от Honda (43%) и Nissan (36,5%).
През първите два месеца на годината продажбите на Volkswagen се свиват с 22,6%, както и пазарният дял на производителя – от 25,9% преди година до 25,6%.
Stellantis отчита 23,8-процентен спад на продажбите и свиване на пазарния дял от 24,2% до 23,6 на сто.
Спадът на продажбите при Renault достига 24,8%. Делът на френския концерн се понижава от 10,2% до 9,8 на сто.
Hyundai запазва своя пазарен дял – 7,1%, въпреки че отчита 21,1- процентен спад при продажбите в периода януари-февруари.
И тук най-големите понижения са регистрирани от японските производители. Mitsubishi води със спад от 60,6%, следвана от Honda (46,6%) и Nissan (37,5%).