Мартин Гувернър прекарва почти четири години в изследване на литиево-йонните батерии в Bosch. Експертът е работил повече от две години и по производството на акумулаторни батерии в BMW и Volkswagen. Докторът по физикохимия работи от няколко седмици за Tesla - и е един от 25-те „Top Guns“. Това са изключителните мениджъри, които Илон Мъск търси за своята Гигафабрика, която в момента се изгражда в Грюнхайде.
Гувернър обаче е по-скоро изключение, както показва оценка на Handelsblatt на обявите за работа на Tesla. Според тях производителят на електрически автомобили се затруднява в Германия, що се отнася до заемане на топ работните позиции.
В момента на собствената страница на компанията за кариерно развитие се рекламират около 350 работни профила, включително над 100 ръководни длъжности на високо ниво или експерти със задълбочени познания за батериите и софтуера. Притеснителното за Tesla: Две трети от обявите за работа са от предходната година - и очевидно не са били напълно заети.
Някои от обявите за работа датират от февруари и март 2020 г. При това времето е от съществено значение и притиска концерна, защото производството трябва да започне през юли.
Компанията не коментира данните пред Handelsblatt. От Tesla поясняват само, че има голям интерес от страна на кандидатите и повечето ръководни длъжности вече са заети. Обявите за работа често се обявяват за няколко еквивалентни позиции.
Това може да е вярно за позиции, на които се търсят голям брой специалисти. В случая на топ позициите обаче този аргументът вероятно не би важал. А половината от тях са рекламирани от три месеца или повече.
Една от причините за бавното търсене може да е, че ръководителите показват малко желание за промяна по време на кризата. Мениджърският барометър от Odgers Berndtson показа през есента, че 44% от немскоговорящите мениджъри смятат за малко вероятно преминаването им към друга компания през следващите няколко месеца. Засегната е и автомобилната индустрия.
„Мениджърите в автомобилната индустрия, които са готови да променят работодателите си, трябва да вземат тежки решения в кризата - между среда, ориентирана към сигурността, и ориентирана към възможностите“, казва Кристинe Зайбел, експерт по възнагражденията в консултантската компания за HR Korn Ferry.
Tesla все още се възползва от вълната от съкращения в индустрията, например в Daimler, както бе потвърдено и от производителя на електрически автомобили. Но какво може да се каже за „кражбата“ на заети инженери и мениджъри?
Тук особено интересно е сравнението с утвърдена автомобилна компания: Volkswagen. Разстоянието между Берлин и Волфсбург за страна като Германия не е голямо - точно една спирка с експресите ICE. В столицата живеят много специалисти и мениджъри от VW.
Досега обаче не е имало силно изразено напускане в посока Tesla, твърдят от Волфсбург. Въпреки това наскоро групата се опита да ограничи опитите за примамване на хората си. Служителите, които преминават към конкурент, докато са в отпуск, вече не могат да се върнат във VW, както в миналото. Това споразумение, известно вътрешнофирмено като „Lex Tesla“, влезе в сила след обявяването на строежа на завода на Tesla в Германия.
Но кой е по-силен в битката за най-добрите специалисти и мениджъри? Сравнението между Tesla и Volkswagen показва защо не е толкова лесно да накарате германските автомобилни мениджъри да сменят компанията си - и кои възможности за кариера пропуска някой, който не мисли за промяна.
Според данни за заплатите от консултантска компания Korn Ferry академично квалифицирани специалисти в автомобилната индустрия печелят средно около 66 000 евро годишно – без да се вземат предвид бонуси и други екстри.
В средния мениджмънт - ръководители на отдели и опитни специалисти - средно получават малко под 104 000 евро.
Във VW опитни специалисти със специални познания печелят от 95 000 до 105 000 евро основна заплата годишно в най-високата група за колективно договаряне. Тези, които принадлежат към първото ниво на управление, в някои случаи са значително по-високо платени. До половин милион евро могат да бъдат платени за висшето ръководство, включително бонуси и специални услуги. За мениджърите на VW с десет или повече години опит, този компонент с променлива заплата обикновено представлява повече от една четвърт от целевата директна компенсация.
Tesla не може да победи тези условия. За по-високи позиции Tesla плаща средните за бранша заплати, както отчитат много служители. Според портала за оценка на работодателите Kununu един инженер получава средно 72 000 евро, мениджърите получават 102 000 евро. Няма коледен бонус и други специални предимства, които са обичайни в Германия.
Tesla обаче плаща привлекателни бонуси за производителност, които според бивш служител могат да достигнат до 40 процента от заплатата. Многобройни служители докладват за програми за акции на стойност 50 000 евро годишно.
Дълго време акциите бяха доста добър бонус за служителите и цената им нарасна неимоверно. Дали Tesla ще успее да увеличи в момента огромната си оценка на фондовия пазар от 650 милиарда долара, както успя преди няколко години, изглежда доста малко вероятно - и така наречената програма RSU, която означава „restricted stock unit“, е съответно по-малко привлекателна. „Restricted stock unit“ са наречени така, защото се издават на тримесечие в продължение на четири години и са предназначени да задържат служителя във фирмата.
Кариерата в Tesla може да бъде много стръмна. Въпреки че има около 71 000 служители по целия свят, групата все още гледа на себе си като на стартираща компания. Служителите отчитат като плюсове плоските йерархии и възможностите за бързо напредване в кариерата.
Съществува обаче и безпощадна култура на изпълнение. Ако не можете да се справите или се скарате с Мъск, можете да се озовете навън много по-бързо, отколкото при Volkswagen. Базираната във Волфсбург компания предлага на служителите си сигурност на работното място до 2029 г. – а това означава: дотогава не трябва да има съкращения по оперативни причини.
Повече сигурност, но и по-малко динамика: в VW Group има 18 000 ръководители - и за тях е определен общ стандарт за повишение. От майстора в заварките до кандидат за място в борда, всички служители с персонална отговорност във VW първо трябва да преминат през така наречената „основна управленска квалификация“.
След това отново има специални програми за всяко ниво на управление. От горното ниво на управление, до което стигат едновременно около 6000 ръководители, квалификационните програми в групата работят с всички марки. Затова не е чудно, че голяма част от висшите мениджъри за вътрешни за концерна. Едва 1,5% от всички ръководители в горния мениджърски ешалон през 2020 г. са привлечени от други компании.
Що се отнася до продължителността на заетостта, VW очевидно води. Според кариерната мрежа LinkedIn служителите остават във Volkswagen два пъти по-дълго време (4,6 години), отколкото в Tesla (2,3 години).