В края на 2020 г. европейските производители на камиони влязоха в историята, когато се ангажираха да прекратят производството и продажбите на нови камиони с двигатели с вътрешно горене до 2040 г.
След като беше назначен на поста председател на отдела на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) за търговски превозни средства, Мартин Даум, главен изпълнителен директор на Daimler Truck AG, заяви, че „изменението на климата заема водещо място в дневния ред на индустрията за търговски автомобили като основно предизвикателство за човечеството и глобалната икономика“.
Даум потвърди, че крайната цел на индустрията на тежкотоварните превозни средства е да бъде постигнат въглероден неутралитет до 2050 г., изтъква генералният директор на АСЕА Ерик-Марк Хютема в коментар, публикуван на сайта на организацията.
Но както предупреди Даум, това „трансформиране на нашия сектор ще бъде безпрецедентно, както по скорост, така и по мащаб“. Всъщност обновяването на европейския автомобилен парк трябва да бъде подкрепено от ЕС, тъй като на една средностатистическата транспортна компания са ѝ необходими около 10 години, за да обнови напълно своя автопарк.
Нещо повече, почти 98% от всичките 6,2 милиона камиона, които в момента се движат по европейските пътища, използват дизел. От друга страна, превозните средства с нулеви емисии представляват само 0,04% от общия автопарк при камионите, или общо 2300 превозни средства. На всичкото отгоре последните данни показват, че възрастта на автомобилния парк на ЕС продължава да се увеличава от година на година. Сега средната възраст на камионите в рамките е 13 години.
За да идентифицират правилните ходове за намаляване на емисиите възможно най-ефективно и бързо, членовете на ACEA се доверяват на науката. Ето защо обединихме усилията си с водещи експерти от Института за оценка на въздействието върху климата в Потсдам (PIK), тъй като неговите експерти не само могат да помогнат на производителите на камиони да вземат научно обосновани решения, но и да предоставят насоки на политиците от ЕС, националните правителства и други заинтересовани страни по въпроса, изтъква Хютема.
От продуктова гледна точка всеки отделен европейски производител на камиони инвестира огромни средства, за да изведе на пазара повече камиони с нулеви емисии и само през следващите няколко години всички тези концерни бързо ще увеличат броя на предлаганите от тях екологични превозни средства. Всъщност големите европейски компании от индустрията могат и вече започват да реализират необходимите доставки на автомобили с нулеви емисии.
Ако наистина искаме бързо да намалим емисиите, ние се нуждаем от правилната благоприятна рамка и добре развита инфраструктура. Политиците трябва да играят основна роля, за да гарантират, че професионалните транспортни оператори могат да бъдат рентабилни, когато експлоатират превозни средства с нулеви емисии.
Сега е моментът за политиците, както на равнище ЕС, така и на равнище държави членки, да подкрепят ангажимента на индустрията, подчертава Хютема.
Разглеждайки средносрочните цели за въглеродните емисии обаче, виждаме, че амбициите на Европа са все още далеч от това, от което се нуждаем в действителност. Например европейските производители на камиони изчисляват, че около 20 000 камиона с нулеви емисии ще бъдат в експлоатация до 2030 г., за да се постигне целта от намаляване на емисиите с 30% при тежкотоварните камиони, определена за тази година.
Това също така означава, че в рамките на по-малко от 10 години Европа ще трябва да отчете зашеметяващо стократно увеличение на броя на камионите с нулеви емисии на пътя - като се има предвид, че сега тя разполага с едва 2300 от тях.
Наскоро Европейската комисия (ЕК) изготви планове за разполагане на около 80 000 камиона с нулеви емисии до 2030 г. Това очевидно е далеч от изискванията на собствения ѝ регламент за емисиите.
Производителите на камиони са готови да работят заедно с всички заинтересовани страни, за да помогнат за постигането на екологичните цели.
На първо място, успешното навлизане на пазара на камиони с нулеви емисии ще се осъществи само ако бързо се разгърне достатъчно благоприятна мрежа от зарядни станции. Ангажиментът на политиците към инфраструктурата трябва наистина да започне да съответства на амбициозното ниво на целите за емисиите. Това ще изисква координирани действия и огромни инвестиции, подкрепени с публично финансиране. Разбира се, производителите на камиони искат да подкрепят процеса по разгръщане на инфраструктурата, като си сътрудничат с публични и частни заинтересовани страни, добавя Хютема.
В допълнение към инфраструктурата, Европа наистина се нуждае и от съгласувана политическа рамка, която позволява и движи прехода към въглероден неутралитет. С други думи, ние се нуждаем от ангажимента на политиците, за да превърнем автомобилите с нулеви емисии в най-добрия вариант и предпочитан избор за транспортните оператори възможно най-скоро.
Трябва да бъдат оценени няколко политически варианта за осъществяване на целта, като например включването на автомобилния транспорт в системата за търговия с емисии на ЕС (ETS), установяване на пътни такси на базата на отделените вредни газове и данъчно облагане въз основа на съдържанието на въглерод в горива.
Задвижването на декарбонизацията на товарния транспорт изисква безпрецедентна трансформация, огромни инвестиции и ясен фокус. Автомобилите с нулеви емисии не само ще намалят замърсяването, но и ще подобрят бързо нивата на качеството на въздуха, изтъква Хютема.