Германският производител на луксозни автомобили Mercedes-Benz се изправя пред едно от най-големите индустриални предизвикателства с пазарния дебют на своя електрически модел EQA: продажба на малки електрически автомобили без търсене на голяма печалба.
Първият изцяло електрически компактен модел на марката ще се появи в европейските шоуруми тази пролет. Компанията вече пусна в продажба своя електрически SUV EQC и микробуса EQV.
Цената на базовия модел EQA в Германия е 47 541 евро, като превозното средство може да измине 486 километра с едно зареждане.
За разлика от Model 3 на Tesla Inc. и ID.3 на Volkswagen AG, EQA използва технологията на вече съществуващ модел с двигател с вътрешно горене, който е модифициран в електрически автомобил с цел ограничаване на разходите. Поради тази причина и пробегът на EQA е по-малък от конкурентите му в сегмента.
Постигането на рентабилност на първото поколение компактни електромобили на Mercedes вероятно ще се забави, докато компанията не напредне в този сегмент и цената на батериите не се понижи допълнително, смята Майкъл Дийн, анализатор от Bloomberg Intelligence. Все пак глобалният тласък към електрификация ще помогне на Mercedes да отговори на по-строгите изисквания относно въглеродните емисии в Европа.
Очаква се компанията да реализира самостоятелна платформа за изграждане на малки и средни електрически модели в рамките на около четири години.
Нарастващото търсене на плъгин хибриди помогна на компанията майка Daimler AG да постигне целите на Европейския съюз (ЕС) по отношение на емисиите за 2020 г., но остава неясно още колко време ще продължат субсидиите за закупуване на този тип превозни средства.
В същото време главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че планира производството на хечбек за европейския пазар в завода на концерна край Берлин, което би засилило натиска върху местните конкуренти.
Шефът на Daimler Ола Калениус обеща концернът да се фокусира върху по-големите луксозни автомобили като S-Class и GLS, за да генерира средства за мащабната трансформация към по-чисти автомобили.
Въпреки че се очаква едва към средата на десетилетието Mercedes да започне да произвежда достатъчно конкурентни електрически превозни средства от премиум сегмента, компанията вероятно ще се радва на стабилни приходи от продажбите на новия представител на S-Class, твърдят анализатори от UBS Group.
Mercedes в България
Пет премиери на електрически модела Mercedes-Benz се очакват на българския пазар през тази година. Генералният дистрибутор на марката у нас „Силвър Стар“ въвежда EQ гамата при леките и лекотоварните автомобили, като първият представен модел у нас ще бъде миниванът EQV. Следват SUV моделът EQC, компактният EQA, eSprinter и бъдещият флагман в луксозния сегмент EQS.
Снимка: Silver Star Motors EAD
„Силвър Стар“ отчита позитивни резултати за 2020 г. На фона на общ спад от 16% в премиум сегмента при леките автомобили, според официалните данни на „Пътна полиция“, Mercedes-Benz бележи ръст в продажбите от 2%, както и ръст на пазарния дял с 6%.
Най-търсени остават високопроходимите модели, като 23% от всички покупки са на GLE, a 15% се дължат на GLS.
Дилърът отчита и ръст от 25% при продажбите на употребявани автомобили в сравнение с предходната 2019 г. Средната възраст на закупените превозни средства е 3 години, а като най-популярен модел се откроява E-Class.