Автомобилните производители се притесняват, че следващият кръг от затягане на стандартите за изгорели газове на Европейския съюз (ЕС) ще увеличи разходите им до точката, след която ще бъде нерентабилно да се произвеждат автомобили, които нямат включен хибриден или изцяло електрически двигател, съобщава Automotive News Europe.
Стандартите Евро 7 допълнително ще намалят максимално допустимите количества емисии на фини частици, въглеводороди и въглероден окис. Очаква се те да влязат в сила не по-рано от 2025 г.
Европейската комисия (ЕК) ще предложи законодателство през четвъртото тримесечие на следващата година въз основа на анализ на оценката на въздействието, който ще бъде завършен през първата половина на 2021 г.
Според предложение, свързано с новите разпоредби, нивата на азотните оксиди трябва да спаднат до 30 милиграма на километър. Съгласно стандартите Евро 6d, приложими от януари, превозното средство трябва да отделя не повече от 80 милиграма на километър азотен оксид както при проверка на стенд, така и на пътя.
Експерти от ЕС призовават за рязко затягане на параметрите на теста за емисиите при реално шофиране (RDE), който досега е игнорирал статистически редки ситуации, като екстремни температури например.
Старши инженер във Volkswagen заяви, че ако предложенията за Евро 7 от Консултативната група по стандартите за емисии на превозните средства към ЕС влязат в сила, производителят на автомобили вече няма да може да си позволи да продава компактния автомобил Polo при цена от 15 000 евро.
„Ако разширят условията на теста, за да включат и шофиране при изкачване с ремарке, това ще бъде краят на автомобилите с двигатели с вътрешно горене - дори 48-волтовият мек хибрид не може да отговори на толкова големи изисквания във всяка ситуация“, посочва инженерът, пожелал анонимност.
Въвеждането на Евро 7 се разглежда като ключов фактор, определящ пресечната точка на кривите на разходите за двигатели с вътрешно горене и тези при електрическите превозни средства. Регламентът ще доведе до разходи за съответствие с новите технология като по-ефективно третиране на отработените газове, което ще направи по-евтино производството и продажбата на автомобили с нулеви емисии, след като въглеродните отпечатъци също бъдат взети предвид, изтъкват автомобилните производители.
Очаква се автомобилните производители да изпълнят по-строгия стандарт Евро 6d от следващия месец, който включва фактическо намаляване на емисиите на азотни оксиди за дизеловите автомобили. Индустрията подаде петиция за отлагане на въвеждането на новите стандарти с шест месеца, която обаче не беше уважена.
Според Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) няма доказателства, които да показват, че новите изисквания за азотните оксиди са технически осъществими днес, особено при всички възможни ситуации на шофиране по пътищата.
„Нормите трябва да бъдат спазени при различните условия на шофиране – при по-голяма надморска височина, по-висока скорост, при изкачване на стръмен участък, при пълно натоварване на автомобила и при шофиране в по-сурови зимни и при летни условия“, изтъкват от АСЕА.
Инженерът на Volkswagen споделя, че ако предложението влезе в сила, всъщност така ще се увеличат вредните емисии. „Това би означавало, че онези хора, които по някаква причина не могат да преминат към електрически автомобили, в крайна сметка ще заложат отново на своите конвенционални автомобили вместо да ги заменят с по-чисти", изтъква той.
ACEA публикува документ относно позицията си по новите стандарти на 4 декември, в който предупреждава, че Евро 7 не се разработва с необходимата прозрачност и рискува конкурентоспособността на индустрията.