Помощна схема при покупка на нов автомобил, която включва бонус от 10 000 лв. за ново електрическо превозно средство предлага Асоциацията на автомобилните производители в България (ААП). За схемата съобщи председателят на организацията Храбрин Иванчев по време на онлайн пресконференция.
Предложението на ААП предвижда т.нар. скрапинг схема да включва бонус от 10 000 лв. при покупка на електромобил, 7500 лв. за закупуване на хибрид и 5 хил. лв. за автомобил с двигател с вътрешно горене с екостандарт Евро 6D.
Асоциацията предлага обособяването на единен регистър за автомобилите в България към КАТ и държавна скрапинг програма, която да подпомогне закупуването на екологични превозни средства.
Според представители на асоциацията възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас.
Това не е първата подобна инициатива на асоциацията. Преди три години организацията разкри, че са предприели редица срещи с властите и са предложили въвеждането на субсидии за покупка на коли с алтернативно движение. Идеята е на фона на все още високите цени на електрическите автомобили субсидиите да варират в диапазона между 2,5 хил. евро за плъг-ин автомобили и 5 хил. евро за напълно електрически автомобили, съобщи тогава Investor.bg.
Според Храбрин Иванчев предлаганата сега скрапинг програма предвижда всеки български граждани, който бракува употребяван регистриран автомобил с пътна регистрация през 1 януари 2005 г. или с екологична категория от Евро 1 до Еворо 3 може да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория M1 и N1, без ограничения в сегментите.
Предлаганият бюджет на програмата възлиза на 50 350 000 лв.
Направените разчети показват, че програмата не само ще стимулира обновяването на автомобилния парк и ще ограничи негативните тенденции, но ще има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9 000 автомобила на възраст над 15 години.
От асоциацията изтъкват, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни от края на 2019г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 18 години. Новите леки коли, произведени до 5 години, са само 6%, а тези до 10 г. - под 7%.
Според ААП над 70% от автомобилите в България са в експлоатация над 15 години.
През последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години е намалял с 2 500 броя., изтъкват от асоциацията.
Подобна схема ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19, тъй като пандемията оказва значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора.
От началото на кризата приходите от дейността на членовете на ААП са се свили с близо 35%.
Сега ААП изявява и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации.
„Електронната услуга ще се извършва с помощта на електронен сертификат на автомобила, издаден от производителя. Тези сертификати се подават към европейска организация, наречена EUCARIS. На базата на подаван от нас VIN номер на автомобила, от Пътна полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Очакваме процесът да стартира през следващата година", заявиха по време на пресконференцията от ААП.
преди 3 години Някои коментират без да мислят. Да се въведяло когато се изгради инфраструктура, когато станели евтини ел. колите, когато цъфнели налъмите... Ама то точно тогава вече няма нужда от никакви помощи, тогава се очаква хората да си купуват без да получават бонуси. Финансова подкрепа се дава когато е трудно, когато е неудобно, има проблеми и т.н. Колко може да е трудно да се схване че бонус за кола пък и какъвто и да е друг има смисъл да се дава когато много малко хора бих се възползвали от него за да се подтикнат и други натам, да се завърти колелото в тази посока. Когато всички почнат да кандидатстват за този 10 000лв. бонус тогава вече трябва да бъде махнат, то бюджета ли ще източваме с него или ще помагаме за прехода към устойчив транспорт? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Когато и ако след 3-5 години електричката почне да поевтинява и да догонва обик. автомобил, тогава ще е добре да се въведе това. А и с тоззи пробег в момента е скъпа екзотика.Става само за градско и ако имаш гараж. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Е убаво, *** то няма инфра за конвенца та камоли за еа-тата. Купувам си еа и го шибвам на бордура пред панелката. Са, от 8ия може и да пусна удължител, *** нема да искара и една нощ. Плюс това, струват една торба пари каквито масовката няма. Същата работа с кюмбетата. Пена се отоплява от него и топли спържа на него. Кюмбето е сичко у едно и то с евтини прахообразни въглища. На мини пенсия върши работа. Ходи обяснявай че с нови ас-та и ел. котлони/печки разходите и ще се свият. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години 10 000 за електромобил е добре, но за хибрид и евро 6D по-добре да отпаднат. Електронен регистър и онлайн подаване на заявление са отлични идеи също. За скрапинг програмата по-скоро не съм ентусиазиран, как ще се предпази от злоупотреби такава програма? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Разбирам сантимента за гетата и до голяма степен го споделям, но важи за всички отопляващи се с печка. В Манастирски е също толкова замърсен въздухът, а в Бистрица да не говорим. Там няма гета за разгонване, доколкото съм информиран, пък всеки път виждам какво дишам, колчем отида "на чист въздух". Но темата е друга - тия 50 милиона са данъци от по-заможните за по-заможните. Белким пък хване дикиш и някой се подлъже да спре с гъзарията и се качи на електричка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ами няма, защото един гнусотняшки развъдник с кюмбето си, трови въздуха повече от 50 15-годишни коли... и повече от 350 съвременни коли с кобри катализатори !!! Тия, дето ни съдят за - не позволяват на Софийска община именно да прогони самонастанилите се отровители, дето бутат в кюмбетата стари дрехи, гуми и пластмаси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Парите на Бай Пън са във продажбата на въглеводородни емисии, ел.колите, ветърните мелници. Ше ви облъчват със зелено и през ушите.се пак, бизнесот му требва да върви. Нафтогаз отдавана е изконсумиран, сега му требва нещо свежо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Очевидно предпочитате нестимулираните да ви обгазяват, отколкото да намерят някоя 15+ годишна кола отнякъде, да я върнат за скрап, да си сменят мисленето и вместо 3-4 литров дизел да си купят електричка? В съседната статия ни съдят, че дишаме най-мръсния въздух, но едното няма връзка с другото. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години а електрокара струва 200 000 хил. леа и ше извадиме десетка не е проблем, остява ви само 190 000 хил. леа и ставате еколог с "на Любовта Секирата" .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Предлагат екологичен бонус от 10 000 лв. при покупка на нов електромобил Комунизма изобщо беше някаква забавачница, налЕ ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар