През последните няколко години лидерът в сегмента на електромобилите Tesla не само доминира на пазара, но и продължава да владее въображението на инвеститорите - феномен, който тласна пазарната стойност на концерна до рекордни нива, въпреки че едва наскоро започна да реализира устойчива печалба, пише The New York Times.
Сега General Motors (GM) планира цялостна трансформация по отношение на електрификацията на своето продуктово портфолио, за да настигне Tesla.
В презентация пред финансови анализатори в четвъртък (19 ноември) автомобилният производител от Детройт заяви, че ускорява плановете си за въвеждането на електрически автомобили и камиони в своето портфолио през следващите пет години и очаква да инвестира 27 млрд. долара до 2025 г. по този план, спрямо предишния бюджет от 20 млрд. долара, който беше предвиден.
„Готови сме да бъде лидери при електрическите превозни средства“, заяви изпълнителният директор на компанията Мари Бара по време на конференция, организирана от Barclays Capital. „Електромобилите са в основата на развитието на нашия бизнес и в създаването на стойност за акционерите“, подчерта още тя.
Според Бара GM планира да представи 30 нови електрически модела в глобален план до 2025 г., което е с около 10 броя повече, отколкото беше планирано преди това. Двадесет ще бъдат фокусирани върху пазара в САЩ. Сред първите пуснати в продажба електромобили ще бъде електрическият SUV модел Hummer, който се очаква да се появи в шоурумите в края на следващата година. Моделът на Cadillac Lyriq ще се предлага през първото тримесечие на 2022 г., девет месеца по-рано от първоначално предвиденото, допълни Бара.
Сред другите нови електрически модели присъстват още SUV модели и пикапи с марката Chevrolet.
„Климатичните промени са реални и ние искаме да бъдем част от решението им“, заяви Бара, добавяйки: „Решени сме, като ръководители, да се придвижим още по-бързо, за да ускорим прехода към електрически превозни средства“.
Въпреки че производителите на автомобили се ангажират да произвеждат електромобили, силата на потребителското търсене оказва много голяма тежест в случая.
През последните пет години GM, Ford Motor, Volkswagen и други големи автомобилни концерни се опитват да разработят интересни и достъпни електрически превозни средства, като същевременно наблюдават как Tesla продължава да набира преднина пред останалите. Компанията на Илон Мъск е напът да продаде близо 500 000 електромобила през тази година, много повече от всеки неин конкурент, като подготвяните нови фабрики в Германия и Тексас ще стимулират по-нататъшен растеж в това отношение.
По пътя към върха в сегмента на електромобилите Tesla успя да привлече потребителите и инвеститорите на своя страна, които възнаградиха компанията, изкупувайки нейните акции. В четвъртък Tesla беше оценена на 472 млрд. долара, като по този начин надмина по-старите, по-големи и по-рентабилни свои конкуренти.
През третото тримесечие на годината GM е реализирал печалба в размер на 4 млрд. долара, докато тази на Tesla достига 331 млн. долара. Въпреки това пазарната стойност на GM е едва 62 млрд. долара.
Именно това кара традиционните автомобилни производители да наваксат изоставането по отношение на Tesla.
През 2018 г. местният конкурент на GM Ford заяви, че ще инвестира 11,5 млрд. долара за разработване на електрически превозни средства до 2022 г. Наскоро Volkswagen обяви, че ще похарчи 73 млрд. евро за електрификация на своето портфолио през следващите пет години.
През следващите няколко месеца Ford планира да започне да продава електрически SUV вариант на Mustang. В същото време VW ще представи своя нов модел от ID серията в началото на следващата година.
BMW, Toyota, Nissan, Fiat Chrysler и други големи производители също инвестират значителни суми в прехода към електромобили.
Според ръководителя на GM компанията очаква произведените от нея батерии Ultium да осигуряват пробег с едно зареждане до 450 мили (724 км).
Концернът се надява да започне да произвежда батерии за други производители на автомобили и да сключи договор за доставка с Honda Motor.
„Мащабът може да ни даде невероятно конкурентно предимство“, посочва Дъг Паркс, вицепрезидент в GM. Той изтъкна че макар Tesla да отчита силен „скок“ при електромобилите наред с други стартъп компании, GM „няма да отстъпи лидерството“, когато става въпрос за американската автомобилна индустрия и пазара в САЩ.