Китайският автомобилен пазар, най-големият в света, продължава да се възстановява през октомври, като електрическите превозни средства отново увеличават своя пазарен дял там, съобщава Bloomberg.
Продажбите на дребно на леки коли, кросоувъри и многофункционални автомобили се увеличават с 8% на годишна база до 2,02 милиона броя през изминалия месец, съобщават от Китайската асоциация за леки автомобили. Продажбите на едро на превозни средства, ползващи нов вид енергия, включително електрически автомобили, нарастват с повече от 144 000 броя.
Това е четвърти пореден месечен ръст в продажбите на автомобили в най-силната азиатска икономика, което подкрепя оптимистичните твърдения, че пазарът се възстановява след две поредни години на спадове. Глобалните автомобилни концерни като германския Volkswagen AG и японския производител Toyota Motor Corp. увеличават продажбите си на китайския пазар, докато правителствените стимули там подкрепят представянето на компании като Tesla Inc. и NIO Inc.
Възстановяването на продажбите предоставя допълнително облекчение за инвеститорите, които инвестират милиарди долари в изграждането на нови заводи в Китай през годините. Непрекъснатият растеж, продължил десетилетия, на китайския пазар се забави през 2018 г., повдигайки въпроси относно дългосрочната му жизненост.
Относително малкият дял на китайските граждани, които притежават автомобили, 196 превозни средства на 1000 души, означава, че все още има достатъчно голямо място за растеж по отношение на пазара. Очаква се страната да запази лидерската си позиция в света при продажбите на автомобили и през следващите години, изтъкват от китайското министерство на индустрията и информационните технологии.
Годишните продажби на леки автомобили се очаква да отчетат понижение от 7% за тази година, прогнозират от Асоциацията, изтъквайки големите спадове от последната зима и пролетта. И все пак прогнозата е малко по-оптимистична от предходната през юли, която очертаваше спад в размер на 11%.
Електрическите превозни средства затвърждават ролята си на силен двигател на растежа, подпомогнати от държавните стимули за покупка. Очаква се продажбите на превозни средства с нов тип енергия, в чиято категория попадат електрическите автомобили с батерии, колите с горивни клетки и плъгин хибридите, да се увеличат до около 1,1 милиона броя през тази година, според Китайската асоциация на автомобилните производители.
Миналия месец американският производител на електромобили Tesla е продал общо 12 143 автомобила в Китай, заемайки четвърто място в сегмента на превозните средства с нов тип енергия. Компанията е изпреварена от съвместното предприятие на SAIC и General Motors, BYD Co. и от друго звено на SAIC. Ръководеният от Илон Мъск концерн е изнесъл около 10 хил. автомобила, произведени в Китай. На 20 октомври Tesla обяви, че започва да изнася произведени в азиатската страна автомобили Model 3 към пазари, като Германия, Франция и Швейцария.
В Китай Tesla е изправена пред засилващата се конкуренция в лицето ма местните производители, в това число BYD и NIO, които затвърждават позицията си на най-големите местни автомобилни концерни по пазарна оценка. Пазарната капитализация на двете дружества надминава тази на китайските производители на конвенционални автомобили, които отчитат много по-голям размер на продажбите.