Главният изпълнителен директор на германския автомобилен поддоставчик Continental Елмар Дегенхарт преждевременно се отказва от председателството на листната в Dax група. 61-годишният мениджър информира за решението си надзорния съвет, съобщи компанията в четвъртък вечерта.
„След като положих големи усилия в полза на нашата организация, наскоро ми бе пояснено колко голяма е важността на незабавното поставяне на предпазни мерки за здравето ми. Това минава на преден план в личния ми житейски план“, цитира Дегенхарт в съобщението си групата. Договорът на мениджъра всъщност е до август 2024 г.
След повече от единадесет години компанията ще има нов шеф. Според агенция Bloomberg, която първа съобщи за оттеглянето на Дегенхарт, управлението ще поеме Николай Зетцер, ръководител на Automotive Boards.
Зетцер отдавна е смятан за наследник на Дегенхарт. Continental иска да ускори структурните промени чрез преструктуриране на управлението, твърди Bloomberg, позовавайки се на запознати източници. Председателят на надзорния съвет Волфганг Райцле обяви, че бордът ще вземе решение за наследник в кратки срокове.
Така Continental губи своя главен изпълнителен директор в средата на едно от най-предизвикателните времена за компанията. Кризата с пандемията, структурните промени в автомобилната индустрия и вътрешното преструктуриране обременяват компанията. Дегенхарт беше подложен на нарастващ натиск, особено в рамките на коронакризата.
Ръководството затегна отново програмата за икономии, публикувана през септември 2019 г. Вместо 7000 работни места сега в Германия ще бъдат съкратени до 13000 места. Служители излязоха на протести по улиците в цялата страна.
Ето защо и критиките към борда на директорите станаха все по-шумни. Доставчикът е "без стратегия", каза член на Борда пред Handelsblatt през септември. Ръководството се е укрепило в крепостта си и не показвало желание за преговори. Conti нарушила табута и трайно увреждала имиджа и корпоративната култура.
В дебата се включиха и политици. Преди всичко затварянето на действително доходоносния завод за гуми в Аахен до края на 2021 г. доведе до ескалация на ситуацията. Премиерът на Северен Рейн-Вестфалия Армин Лашет обвини управлението на концерна в “студен капитализъм”. Министърът на социалните дейности Хубертус Хайл също не хареса подхода на Continental.
Закъснялата трансформация
Дегенхарт стана главен изпълнителен директор през 2009 г. По това време, след неуспешното поглъщане от Schaeffler, групата беше в ситуация, която застрашаваше нейното съществуване. Компанията трябваше да се справи с огромен дълг, който Дегенхарт и неговият финансов директор Волфганг Шефер управляваха в рамките на няколко години. Но през последните три години ръководството на Дегенхарт не показа сериозни успехи.
Корпоративно преструктуриране, което Дегенхарт стартира преди две години, всъщност трябваше да върне Continental по пътя към успеха. Групата трябва да бъде преобразувана в холдингова структура. Първоначално беше планирано IPO за дивизията Vitesco, по-късно ръководството реши да се отдели от този план. Целта беше да се рационализира структурата на групата. Conti трябва да се концентрира върху автомобилния бизнес с компоненти и софтуер за превозни средства, както и системи за подпомагане на водача.
По това време обаче критиците разкритикуваха късното решение за реорганизация на компанията. Световните продажби на автомобили падат от 2018 г., а с тях и маржовете в бизнеса на доставчиците. Това не само затрудни преобразуването. IPO-то на Vitesco също трябваше да се отлага няколко пъти. Към момента не е ясно кога може да се проведе то и дали въобще ще се стигне до него след противоречивите изказвания на мениджмънта по темата.
А структурната промяна към електромобилността и по-голям дял на софтуера в създаването на стойност в автомобилната индустрия засега не се отразяват във финансовите данни на групата. В продължение на няколко тримесечия както резултатите във Vitesco, така и в автомобилния бизнес бяха по-скоро разочароващи, коментира Handelsblatt.