Докато Tesla рекламира своя нов софтуер за пълно самоуправление, конкурентът Mercedes-Benz обяви, че е разработил подобна система, но все още не позволява нейното налагане по пътищата.
Германците, които са пионери в разработването на усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), възприемат поетапен подход към пускането на нови технологии, като очакват собствените им инженери, а не широката общественост, да тестват въпросната система.
И двата подхода, един консервативен и един радикален по своята същност, са предназначени да изведат технологията за автоматизирано шофиране до обществените пътища, стъпка, която би могла значително да намали инцидентите, тъй като компютрите могат да реагират по-бързо, за да избегнат пътни произшествия, отколкото хората, пише Едуард Тейлър за Ройтерс.
Усъвършенстваните системи за подпомагане на водача могат да осигурят поддръжка при управление, спиране и ускорение при ограничени обстоятелства, обикновено на магистрали. Но производителите на автомобили се въздържат да разчитат на своята технология, когато става въпрос за използването ѝ в градски условия.
Tesla наруши тази традиция миналата седмица, когато пусна своя FSD софтуер, който позволява на компютърно задвижваните автомобили да упражняват рефлексите си в градска пътна обстановка, като все пак концернът предупреждава, че автомобилите му „могат да направят грешка в най-неподходящия момент“.
Mercedes, която е собственост на германският концерн Daimler AG, не позволява на обществеността да тества все още експериментални системи. Нейните инженери трябва да изпробват системата, преди да стане достъпна за потребителите. В момента тези експерти държат специални изпити за тестови шофьори, които ще им позволят да изпробват новата технология зад волана.
„Не искаме доверие на сляпо. Искаме информирано доверие в колата. Клиентът трябва да знае точно какво може и какво не може да направи автомобилът“, заяви говорител на Mercedes пред Ройтерс в кулоарите на тестовата писта на автомобилния производител в Имендинген, Германия.
Според него най-лошото, което може да се случи, е колата да изпадне в ситуация, при която водачът да не е сигурен дали тя е под контрол или не.
Ето защо базираният в Щутгарт производител на автомобили подчертава своя десетилетен опит в автоматизираните системи за подпомагане на водача, тъй като се стреми да получи глобално регулаторно одобрение за собствената си система Drive Pilot, която може да се похвали с трето ниво на автономност.
Ниво 3 означава, че водачът може законно да откъсне поглед от волана и компанията, Daimler в случая, ще трябва да поеме застрахователна отговорност, в зависимост от юрисдикцията.
Новата система на Tesla не освобождава клиентите от отговорност при катастрофа.
Mercedes започна да използва системи, базирани на камери, през 2009 г., предлагайки системи за разпознаване на светофари и асистенции за поддържане на лентата, преминавайки към стерео камери през 2013 г., за да разшири видимостта, както и софтуер за разпознаване на пешеходци за аварийно спиране.
Именно чрез съвместния проект за разработка между Tesla Model S и електрическият модел на Mercedes-Benz от клас B изпълнителният директор на базираната във Пало Алто компания Илон Мъск е научил за асистиращите системи, базирани на камери и радари, съобщиха пред Ройтерс старши инженери, запознати с проекта.
Mercedes планира да пусне своя Drive Pilot през следващата година и го представя като еволюция на своята система Distronic, реализирана през 2013 г., която използва камери и радар, които позволяват на автомобилите да поддържат съответната лента и достатъчно голямо разстояние спрямо колата пред тях.
Според Михаел Декер, мениджър на звеното за автоматизирано шофиране в Mercedes-Benz Cars Drive Pilot ще бъде активен първоначално само при скорост до 60 км/ч. Функцията ще бъде достъпна са по магистралите в Германия от средата на следващата година, ако бъде приет нов закон, изтъква Декер.
„Най-важното тук е безопасността“, посочва още Декер, коментирайки агресивния подход на Tesla. „Тук става въпрос за изграждането на една зряла система. Стандартите за безопасност на Mercedes са над всичко, включително скоростта“, заключва той.