Българският автомобилен пазар отчита 36,7-процентен спад при продажбите на нови автомобили за първите девет месеца от годината в сравнение със същия период на изминалата година, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА), публикувани по-рано днес. За септември понижението достига 27,7% спрямо същия месец през 2019 г., като страна ни се нарежда на първо място сред всички страни в Европейския съюз (ЕС) по спад на продажбите.
За първите девет месеца на 2020 г. у нас са били продадени 17 029 нови автомобила, докато през същия период на 2019 г. регистрациите достигат 26 894 броя. През септември 2020 г. продажбите на нови автомобили достигат 1823 броя в сравнение с 2522 автомобила за септември 2019 г.
Европейският съюз
В рамките на ЕС продажбите на нови автомобили през първите девет месеца на годината се свиват с 28,8 на сто, или от 9 908 370 автомобила в разглеждания период през 2019 г. до 7 058 090 броя за януари-септември 2020 г. Това е с около 2,9 млн. автомобила по-малко спрямо миналата година. През изминалия месец на тази година новите регистрации в блока нарастват с 3,1 на сто до 933 987 броя от 906 197 броя през септември 2019 г.
Хърватия отчита най-голям спад от страните в ЕС за първите девет месеца на годината – 45 на сто. България се нарежда на четвърто място по спад след Хърватия, Португалия (-39,3%) и Испания (-38,3%). Сред основните европейски пазари Испания отчита най-голям спад, следвана от Италия (-34,2%), Франция (-28,9%) и Германия (-25,5%).
През септември най-голям ръст на продажбите отчита Румъния – 79,9 на сто, следвана от Ирландия (65,9%) и Словакия (31%).
Сред големите пазари Испания отчита спад от 13,5%, докато регистрациите в Италия нарастват с 9,5 на сто, а в Германия – с 8,4%. Франция отчита спад в размер на 3 на сто.
По отношение на продажбите на автомобилните концерни и марки групата на Volkswagen AG отчита ръст през септември в размер на 9%, като по този начин пазарният ѝ дял се разширява от 21,9% до 23,1 на сто. Производителят е продал общо 215 965 автомобила през изминалия месец спрямо 198 183 превозни средства през септември 2019 г.
Френската PSA Group отчита спад от 11,8% през септември, докато продажбите на Renault нарастват с 9,7 на сто до 110 178 превозни средства от 100 406 автомобила през септември 2019 г.
Продажбите на Hyundai Group също нарастват с 5 на сто през изминалия месец, докато тези на BMW се свиват с 3,5%. Италиано-американската FCA Group отчита ръст от 14,4%.
Производителят на Mercedes-Benz Daimler също отбелязва понижение в продажбите от 2%. Японският концерн Toyota се радва на увеличение от 10,2 на сто.
Най-голям спад за септември отчита Jaguar Land Rover Group – 30,8 на сто.
За първите девет месеца на годината Volkswagen отчита спад на продажбите от 26,8 на сто. Въпреки това пазарният дял на групата нараства от 25% на 25,7 на сто заради по-слабото представяне на останалите производители.
PSA Group също отбелязва понижение – 35,8% и свиване на пазарния дял от 17% през деветте месеца на 2019 г. до 15,3 на сто за периода през тази година.
Renault регистрира спад в размер на 30,8 на сто при продажбите на нови автомобили и свиване на пазарния дял до 11,5% от 11,8 на сто.
Най-голям спад при продажбите за периода януари-септември 2020 г. отбелязва Mazda – 43,2%, докато пазарният и дял се свива от 1,5 на сто до 1,2%.