Плановете на американския пионер в индустрията за електрически превозни средства Tesla Inc. да създаде електромобил за 25 000 долара в рамките на следващите три години изглежда не притесняват най-големите и проспериращи китайски стартъп компании в бранша, пише Bloomberg.
„Това е добре за нас“, заявява основателят и главен изпълнителен директор на WM Motor Co. Фрийман Шен. „Много се радваме, че Tesla дойде в Китай, защото Tesla е точно като Apple в миналото, и двете компании обучават целия пазар“, изтъква той по време на автомобилното изложение в Пекин.
Точно както делът на Apple Inc. на пазара на мобилни телефони се свива на фона на усилията на местни играчи като Xiaomi Corp., Oppo и Huawei Technologies Co., така се случва и с този на Tesla, но с по-дълъг времеви хоризонт, подчертава Шен.
Делът на Tesla на „масовия“ пазар на електрически превозни средства ще намалее значително след 5 до 10 години, прогнозира още ръководителят на WM.
Остава несигурно обаче и мястото на компанията на Шен в индустрията през 2030 г. По-рано този месец WM набра 1,5 млрд. долара от кръг за финансиране от серия D, воден от Shanghai Automotive Industry Corp. (Group), компанията майка на най-големия китайски автомобилен производител SAIC Motor Corp.
Междувременно заместник-председателят на Xpeng Inc. Брайън Гу определи Tesla като партньор, като и двете компании се опитват да гарантират, че ще привлекат повече потребители към екологичните автомобили.
Делът на електромобилите е „по-малък от 5% от пазара“, така че заедно „ние ускоряваме тази промяна и трансформация“, заяви Гу в интервю за телевизия Bloomberg.
Той подчерта, че планът на Tesla за разширяване на производството си в Шанхай до годишен капацитет от един милион превозни средства през следващите години не е обезпокоителен. Ако изпълнителният директор Илон Мъск „постигне един милион бройки, това означава, че пазарът е нараснал много по-бързо и е по-голям от това, което очакваме“, изтъкна Гу, добавяйки, че електромобилите на Xpeng от среден клас вече достигат цена от около 25 000 долара.
Xpeng, която отчете нетна загуба от 113 млн. долара при приходи от 142 млн. долара за шестте месеца от началото на годината, набра 1,5 млрд. долара при своето първично публично предлагане на акции в САЩ през август. Компанията е сред шепата китайски автомобилни стартъпи, които се възползват от пазара, действайки в условия на силен инвеститорски интерес.
Присъствието на Tesla на автомобилното изложение в Пекин беше съсредоточено предимно върху нейния Model 3, произведен в Китай. Компанията планира да доставя автомобили, произведени в завода си в Шанхай, до Европа и други страни в азиатско-тихоокеанския регион , включително Сингапур, Австралия и Нова Зеландия, в началото на 2021 г.
Запитан какво мисли за обявения от Мъск електромобил Tesla за 25 хил. долара, изпълнителният директор на NIO Inc. Уилям Лий отбеляза, че разходите за батерии непрекъснато намаляват. Понастоящем този важен компонент представлява около една четвърт от цената на електромобила поради скъпите материали, които се използват за неговото създаване.
„Постигнахме брутен марж от 10% през второто тримесечие и той ще се увеличава през всяко следващо тримесечие“, каза той в интервю за Bloomberg в събота. „Общото свиване на разходите за батериите ще спомогне за популяризирането на електромобилите“, добави Лий.
Базираната в Шанхай NIO, която получи държавни парични инжекции и кредити от местни банки тази година, отчете положителен брутен марж за първи път през второто тримесечие.