Германската автомобилна компания Daimler продължава да икономисва заради шока, причинен от коронавируса. Оперативни съкращения компанията в Щутгарт изключва, но в замяна на това производителят на Mercedes съкращава работното време на десетки хиляди служители и премахва бонуса за 2020 г. за около 130 000 служители в Германия. Бордът на директорите и работническият съвет (представители на синдикатите) са постигнали съгласие по ключовите точки след седмици на тежки преговори, пише германският икономически всекидневник Handelsblatt.
Според договорките служителите в администрацията и свързаните с производството подразделения трябва да работят два часа по-малко седмично от октомври - без компенсация на заплатите. Това съответства приблизително на 5,7 процента намаление на работното време. Повече от 70 000 служители са засегнати от мярката, научи Handelsblatt от корпоративни източници. Говорител на Daimler не пожела да коментира цифрите. Едно е сигурно: регламентът е ограничен до една година, така че трябва да се прилага до октомври 2021 г.
Освен това Daimler вече не предоставя на определени групи служители допълнителни колективно договорени средства през този период. Вместо това бенефициентите, отговарящи на условията, трябва да получат допълнителни осем почивни дни. Досега служителите на смени с малки деца или с роднини, нуждаещи се от грижи, можеха да избират между повече пари или повече свободно време.
Така след двамата доставчици Bosch и ZF Daimler е първият германски производител на автомобили, който значително намалява работното време на своите служители в резултат на кризата. VW и BMW, от друга страна, досега не смятат, че има нужда да използват инструмента. Това показва колко голяма е кризата в Щутгарт, защото Daimler намали работното време на служителите си и по време на финансовата криза през 2007 и 2008 г. с 8,75 процента.
Тогава, както и сега, компанията се надява с този ход да поеме контрола върху прекомерните си разходи, без да се налага да уволнява персонал. „Бихме искали да благодарим на служителите за техния важен временен принос, за да преодолеем заедно тази криза. Освен това е важно заедно да продължим да решаваме дългосрочните структурни проблеми“, казва директорът по човешките ресурси на Daimler Вилфред Порт.
„Договорените ключови моменти допринасят значително за осигуряването на заетостта и стабилизирането на финансовото ни състояние. Никой не трябва да се чувства заплашен за своето работно място, подчертава Михаел Брехт, шеф на работническия съвет.
Подробностите за прилагането на споразумението предстои да бъдат разработени през следващите седмици. По принцип споразумението отбелязва ново затягане на курса за икономии на ръководителя на Daimler Ола Келениус. Шведът планира да съкрати над 20 000 от 300 000 работни места по света по социално приемлив начин до 2025 г. Това би трябвало да намали разходите за персонал с около два милиарда евро годишно.
Защото Daimler наистина е поразен. Продажбите на автомобили и микробуси на групата се свиха с почти една четвърт през първата половина на годината. Продажбите на тежкотоварни автомобили и автобуси спаднаха даже с 38 процента. След първите шест месеца има загуба от 1,7 милиарда евро. Daimler очаква печалба за цялата година, но увеличението трябва да бъде много слабо. Главният финансов директор Харалд Вилхелм очаква „нисък едноцифрен милиарден размер” като оперативен резултат.
Дори след ужасяващата 2020 година ситуацията в автомобилната индустрия остава критична. „Имаме предизвикателни месеци и години пред себе си“, каза изпълнителният директор на Daimler Келениус миналата седмица. С инструменти като намаляване на работното време Daimler се опитва да преодолее текущия спад в продажбите, докато бизнесът не се стабилизира отново.
В продължение на седмици ръководството и работническият съвет се мъчеха да намерят най-добрия начин да се справят с натиска по време на пандемията. Битката беше за правилата за почивка, надбавките за късна смяна, бонуси за отпуски и коледни бонуси или за преместване на стотици служители. Вилфред Порт дори не изключи възможността за съкращения. Табу за представителите на служителите.
Те се позовават на споразумение от октомври 2017 г. По това време Daimler даде гаранция за запазване на работните места на повечето служители в Германия до края на 2029 година. Но Порт се позова на клауза в така наречената бъдеща сигурност (ZuSI), според която може да се препоръча коригиране на споразумението, ако икономическите условия "се променят значително". Резултатът от тези консултации е вече договореното намаляване на работното време и премахването на бонусите.