Автомобилните концерни Renault, Nissan Motor Co и Mitsubishi Motors Corp заздравиха своя алианс и обявиха, че удвояват усилията си за по-тясно сътрудничество при производството на автомобили, за да спестят разходи в условията на глобална криза в търсенето, съобщава Ройтерс.
Компаниите се отказаха от пълно сливане, залагайки на мерки, които да разделят поравно помежду си тежестта по стимулирането на бизнесите им.
Концерните понесоха сериозни щети заради пандемията от коронавирус, точно когато се опитваха да трансформират партньорството си след ареста на бившия лидер на алианса и негов архитект Карлос Гон, който настояваше за сливане въпреки твърдата съпротива на Nissan.
Новият план, който включва съкращаване на производствения капацитет на алианса с една пета, обединяване на производството по региони и извличане на печалба от съвместни проекти, трябва да изиграе ролята на мирен договор за компаниите в съюза, споделят източници пред Ройтерс.
„Не е необходимо сливане, за да бъдем ефективни“, заяви председателят на Renault Жан-Доминик Сенар по време на съвместна пресконференция.
Той каза още, че съществуващите връзки с германския концерн Daimler, който притежава Mercedes-Benz, могат да бъдат подсилени. Сенар заяви, че се надява да обяви напредък в тази връзка през следващите седмици.
Renault и Nissan бяха сред най-силно потърпевшите големи автомобилни производители на автомобили в глобален план, тъй като те не разполагаха с ясен план, чрез който да използват своя съюз, за да излязат от кризата със унищоженото търсене и да споделят тежестта на инвестирането в електрически превозни средства и други технологии.
Съперници на Renault като Peugeot и Fiat-Chrysler изпревариха алианса в плановете за споделяне на разходите и дизайна, докато двата най-големи производителя на автомобили, Volkswagen и Toyota, вече работят като едно обединено звено.
Акциите на Renault, чиято цена падна значително по време на периода на търкания с Nissan, както и след обявената първа годишна загуба на френския автомобилен производител от десетилетие през 2019 г., поскъпнаха с почти 20% след днешната новина.
Цената на акциите на Daimler скочи с 10%, докато книжата на Nissan поскъпна с 5,5% по-високо.
Renault успя да си подсигури държана помощ в размер на 5 млрд. евро, въпреки че правителството на Франция настоява концернът да премести производствените си мощности в страната.
Сенар посочи, че планът на алианса ще помогне за намаляване на разходите, като съвместните спестявания относно бъдещото производство на SUV (sport utility vehicle) модели възлизат на 2 млрд. евро.
В Бразилия, например, новият подход означава, че съюзът ще премине от създаването на шест модела на четири платформи към седем модела на една платформа.
По-строгият процес на проектиране и разработка в алианса ще намали общия брой на превозните средства, които той създава, с 20% до 2025 г.
Някои анализатори обаче изтъкнаха потенциални проблеми, като заявиха, че трите компании остават заключени в партньорство, докато някои по-големи съперници не са подвластни от структурните ограничения.
„Начинът, по който е разработен този план, цели да се избегне споделяне на тежеста, но това може да доведе до загуба на ефективност, тъй като има граници, които трябва да се спазват“, коментира Крис Рихтер, старши анализатор в консултантската компания CLSA.
Renault и Nissan обявиха, че имат за цел да произведат почти половината от своите превозни средства под новия план до 2025 г. и да намалят инвестициите за тези модели с до 40%.
Nissan ще поеме водеща роля в Япония, Китай и Северна Америка, Renault ще бъде отговаря за Европа, Русия, Южна Америка и Северна Африка, докато Mitsubishi ще води в Югоизточна Азия и Океания, съобщиха компаниите.
Те не уточняват подробно колко работни места ще са нужни при смяната на производството, което създава опасения, че някои заводи, включително този на Nissan в Барселона, Испания, могат да затворят.
Nissan и Renault трябва да обявят отделни планове за преструктуриране съответно в четвъртък и петък тази седмица.