Регистрациите на нови леки автомобили в България бележат ръст от едва 0,1% през януари 2020 г. на годишна база, става ясно от статистическите данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Продажбите на нови леки коли в страната ни за януари достигат 2347 броя, докато за същия месец през 2019 г. те са 2344 броя.
Като цяло европейските производители на автомобили започнаха годината с първи спад в продажбите за последните пет месеца, след като промените в правилата за емисиите и стимулирането на потребителите ограничиха търсенето на някои модели, информира Bloomberg.
През януари регистрациите на леки автомобили са намалели със 7,4% до 1,1 милиона превозни средства в ЕС, Европейска асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) и Великобритания, се казва в изявлението на ACEA, публикувано във вторник.
За сравнение: през декември количеството продадени автомобили се е повишило с 21% преди изменението на политиката в края на годината, което добави нови данъци върху много модели.
„Други фактори, които допринасят за спада, включват отслабване на глобалните икономически условия и несигурността, причинена от напускането на ЕС от страна на Великобритания“, се казва в съобщението на асоциацията.
ЕС се опитва да накара производителите на автомобили да ускорят прехода към акумулаторни и хибридни електрически модели, с ограничения за емисиите и солени глоби за тяхното превишаване. Някои страни като Швеция и Франция също предприеха стимули за насърчаване на покупките на електрически превозни средства.
Продажбите на бензинови и дизелови двигатели напълно са отпаднали на някои пазари през януари, но само частично са били компенсирани от повече продажби на екологично чисти автомобили. Не е ясно дали промените ще продължат да намаляват общите продажби през цялата година.
Автомобилната индустрия вероятно ще се свие с 2% през 2020 г., прогнозират от ACEA, като основната причина са опасенията за околната среда и търговията.
Пазарите, които отбелязаха силен растеж през декември, са претърпели пропорционален спад през следващия месец. Франция е отчела спад от 13% през януари в сравнение с регистрирания ръст от 28% през декември. През януари в Швеция продажбите са спаднали с 18% след удвояването на регистрациите през последния месец на 2019 г.
В четирите най-големи пазара на ЕС има силен срив - Франция отчита най-голям спад (-13,4 на сто), пред Испания (-7,6%), Германия (-7,3%) и Италия (-5,9%). Във Великобритания спадът възлиза на 7,3 на сто.
Производителите на автомобили, които са претърпели най-тежки понижения, включват шведската компания Volvo Cars и френските Renault SA и PSA Group, производителят на автомобилите Peugeot и Citroen. Германският гигант Daimler AG е отчел спад в продажбите си от 10%. В същото време резултатите на Volkswagen AG са останали сравнително стабилни, а тези на BMW AG са отчели ръст от 3,8%.