По данни на консултантската компания LMC Automotive продажбите на нови автомобили през 2019 г. са спаднали с 4,4%. Тази цифра може да се струва незначително на някой, но всъщност не е така и вещае много мрачно бъдеще за автомобилната индустрия, категорични са експерти.
Спадането на продажбите се отчита на всички основни пазари. Най-сериозно е в Китай и Мексико (8,3% и 8,8%), докато в Канада е 3,4%, а в САЩ - 1,4%. В случая основният проблем е Китай, който е най-големият пазар на планетата с около 1/4 от общия брой. Там намалението се дължи на търговската война със САЩ, като тя се отразява не само на производството на нови автомобили, но и компаниите за резервни части и оборудване. Очакванията са през 2020 г. продажбите в Китай да спаднат с още 10%.
Друга важна причина за случващото се на пазара са новите екологични изисквания, които непрекъснато се увеличават. От 2020 г. в ЕС влизат в сила ограничения за продажби на нови автомобили с по-нисък стандарт от Евро-5. Това принуждава производителите непрекъснато да инвестират в нови технологии и да променят производствените процеси, коeто се отразява отрицателно на финансовата устойчивост на компаниите.
Паралелно с усилването на екологичните мерки намалява търсенето на автомобили с двигатели с вътрешно горене. За сметка на това се увеличава броят на хората, които предпочитат обществен транспорт или велосипеди. Мнозина се отказват от личните си коли, а при нужда се обръщат към компаниите, предоставящи автомобили под наем или към фирмите за споделени коли.
Експертите прогнозират, че световният пазар на нови автомобили през 2020 г. ще отчете спад с още до 5%, тъй като факторите, влияещи на продажбите, имат системен характер. Съответно това ще стане причина за намаляване на темповете на промишлено производство и забавяне на икономиката. Този проблем ще се отрази най-вече на държави, в които автомобилното производство и експортът са съществена част от брутния вътрешен продукт (БВП).