fallback

Uber обещава първа тримесечна печалба до края на годината

Основният бизнес с пътуванията вече е печеливш в оперативен план, загубата идва от подразделенията за доставки на храни и автономните коли

09:17 | 07.02.20 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Големият въпрос, който занимава инвеститорите в Uber Technologies Inc., все още е: може ли компанията изобщо да прави пари? Може ли глобалният автомобилен посредник все някога да се измъкне от ценовата война със своите регионални конкуренти. като Lyft в САЩ и таксиметровите централи?

Нито един от въпросите не получи конкретен отговор, но изглежда че лидерът на Uber Дара Косровшахи се доближава малко до целта през 2019 г., а инвеститорите го възнаградиха за това.

Оперативната загуба според GAAP, която е общоприетият счетоводен стандарт в САЩ, ще намалее от 1,05 милиарда долара през четвъртото тримесечие на 2018 г. до 971 милиона долара през четвъртото тримесечие на 2019 г. Сега компанията очаква до края на тази година да бъде печеливша на коригирана основа. Досега предвижданията бяха това да се случи до 2021 г.

Фондовата борса възприе положително данните на Uber: В следборсовата сесия акциите поскъпнаха с около пет процента до 39 долара и сега цената наближава 41 долара, нивото към момента на листването през май 2019 г. От IPO-то насам инвеститорите в Uber нямаха много поводи за радост, цената спадна под 26 долара до ноември, но оттогава се възстанови значително.

Очевидно Косровшахи трупа увереност в курса си, за да направи бизнеса на Uber рентабилен. „Признаваме, че ерата на растеж на всяка цена приключи“, цитиран е в презентацията за анализаторите Косровшахи, който управлява компанията от 2017 г.

Не че Uber вече не расте: приходите са нараснали с внушителните 37 процента до малко над 4 млрд. долара - малко над очакванията на анализаторите. Основният бизнес с пътуванията вече е печеливш в оперативен план. Компанията загуби 130 млн. долара от своите „други технологични програми“, включително тази за автономното шофиране, която се финансира от Uber, SoftBank Group Corp., Toyota Motor Corp. и други. Иначе казано: загубата за Uber се причинява от другите му подразделения, като Eats или ATG, която разработва софтуер за автономни автомобили. 

Uber планира да увеличи печалбата от основния си бизнес чрез по-високи маржове и по-силен растеж на досега неразвитите пазари. За всеки евро превод на Uber 77,5 цента остават у водача. В дългосрочен план Uber се стреми към дял 75:25. Очаква се Ebitda печалбата на дивизията да нарасне до 45 процента от приходите. Uber вече доказа, че това е възможно: целта е постигната на пазари, които представляват 25 процента от продажбите на резервации.

Анализаторът на JPMorgan Дъг Анмът смята, че акциите могат да стигнат до цена от 51 долара. Конкуренцията за най-високи отстъпки на пазара на услуги за шофьори приключва, пояснява той и очаква маржовете постепенно да се подобряват.

Шофьорите обаче могат да провалят този план, както показва случващото се в Калифорния, дома на Uber. Слънчевият щат прие закон срещу сенчестото самонаемане, предназначен да принуди Uber и Lyft да се отнасят към шофьорите си като към служители. В сряда 130 шофьори в Калифорния заведоха дела срещу двете компании за „кражба на заплати".

Uber не разкрива сумата, която е похарчила за борбата с правителствените инициативи, като законопроекта на парламента на Калифорния или други закони. Регулаторите в Колумбия, Лондон и някои части на Канада се опитват да забранят дейността на услугата, а Uber в повечето случаи обжалва тези решения. САЩ и Канада представляват по-голямата част от приходите на Uber през четвъртото тримесечие.

Освен това Uber идентифицира няколко потенциални пазара, като Германия, Япония и Италия, където бизнесът расте четири пъти по-бързо от средното за другите пазари нивоп. Uber обаче не работи толкова свободно в Германия, колкото на родния си пазар и може да посредничи само на професионални таксиметрови шофьори, а не на частни лица. Отделът Eats, който стартира дейност през 2014 г. и се конкурира с платформи за доставка на храна, като базираната в Берлин група от MDAx Delivery Hero, наскоро пробива все по-големи дупки във финансовия отчет на Uber. Ebitda загубата се увеличи от 278 млн. долара на 461 млн. долара през последното тримесечие на 2019 г. спрямо година по-рано. 

Наскоро компанията взе няколко важни решения: бизнесът в Индия, който еднолично представляваше една четвърт от загубата, беше продаден на местния конкурент Zomato. В Южна Корея, където Delivery Hero току-що придоби пазарния лидер Woowa, Uber също се отказа от бизнеса с доставки.

В дългосрочен план обаче Uber вярва, че бизнесът с доставките на пици и бургери може да стане печеливш въпреки силната конкуренция. Технологията, разработена за таксиметровия бизнес за оптимизиране на маршрутите, и очертаващата се като приключваща маркетингова и ценова конкуренция между услугите за доставки, в крайна сметка ще изведат подразделението на печалба.

А това наистина е нужно, защото в противен случай ралито на акциите на Uber от последните няколко месеца може да приключи преждевременно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:13 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още