Великобритания ще забрани продажбата на нови бензинови, дизелови и хибридни автомобили от 2035 г., пет години по-рано от планираното, в опит да намали замърсяването на въздуха, съобщава Ройтерс.
Ходът е победа за електрическите автомобили, която ако се повтори и в други страни по света, може да намали богатството на производителите на петрол и да промени автомобилната индустрия и една от иконите на капитализма от XX век – автомобила.
Премиерът Борис Джонсън се стреми да подобри имиджа на Великобритания в областта на опазването на околната среда, след като уволни ръководителя на Конференцията на ООН за климатичните промени в Глазгоу, планирана за ноември и известна като COP26.
„Трябва да се справим с въглеродните си емисии. Като страна и общество, като планета, като човешки същества трябва да предприемем действия“, заяви Джонсъно по време на събитие в Лондонския научен музей.
Правителството съобщи, че след консултации ще прекрати продажбата на бензинови, дизелови и хибридни коли и микробуси през 2035 г. или по-рано, ако е възможен по-бърз преход.
Страни и градове в света обявиха планове да забранят дизеловите автомобили след скандала с въглеродните емисии на Volkswagen през 2015 г., а ЕС въвежда по-строги правила за въглеродния диоксид.
Кметовете на Париж, Мадрид, Мексико и Атина съобщиха, че планират да забранят дизеловите автомобили в градските центрове до 2025 г. Франция се готви да забрани продажбата на задвижвани с фосилни горива коли до 2040 г.
Въпреки че търсенето на електромобили нарасна във Великобритания, която е вторият по големина пазар в Европа за нови коли, дизеловите и бензиновите модели все още съставляват 90% от продажбите. Купувачите на по-зелени модели се притесняват заради ограничения брой пунктове за зареждане, обхвата на някои модели и цената.
Правителството съобщи миналата година, че ще предостави още 2,5 млн. паунда (3,25 млн. долара) за финансирането на инсалацията на още 1000 нови пунктове за зареждане на електромобили на улици с жилищни блокове.
Електрическа мечта?
Въпреки че някои автомобилни производители може да свикнат трудно с края на двигателя с вътрешно горене, други приемат с готовност бъдеще, в което преобладават електрически автомобили.
Ford, Volkswagen и Vauxhall са производителите на най-продаваните коли във Великобритания, сочат данни на Сдружението на производителите на двигатели и търговците. Tesla, Mitsubishi и BMW произвеждат трите най-продавани модела електромобили на Острова.
Макар че забраната може да не влезе в сила през идните 15 години, промяната ще се отрази по-скоро на вземането на решения, тъй като автомобилните компании решават за инвестициите си много преди колата да излезе от производствената линия, а жизненият цикъл на даден модел трае около седем години.
Забраната заплашва работни места в Германия, тъй като Великобритания е най-големият износен пазар за автомобилните й производители, съставляващ около 20% от продажбите в света, а електромобилите се нуждаят от по-малко време за производство от вариантите с двигател с вътрешно горене или хибридните автомобили.
Двудневната среща на върха на COP26 е смятана за момент на истината за Парижкото споразумение от 2015 г. за борба с глобалното затопляне. Великобритания обеща да стане въглеродно неутрална до 2050 г.
Джонсън даде да се разбере, че спирането на въглищните централи във Великобритания може да стане година по-рано, през 2024 г. Въглищата осигуряват само 3% от електроенергията в страната спрямо 70% преди три десетилетия, допълни той.