Производителите непрестанно създават нови платформи или преработват старите, за да могат да вкарат различни технологии и да подобрят безопасността на автомобилите. Така те примамват купувачите с обещанието за нещо ново и свежо. Тази история обаче е за моделите, които се пребориха с тази тенденция и се задържаха в производство дълго време.
През 2019 г. Volkswagen прекрати производството на Beetle, който е един от рекордьорите по този показател. Къде обаче се намира той и кои са другите модели, оцелели дълги години на конвейера? Automedia.bg публикува 20 от тях, подредени във възходящ ред.
Lada 2105 (1980-2012) – 32 години
Този автомобил има трудната задача да заместни модела 2101, който е направен на базата на Fiat 124. Двигателят с 4 цилиндъра претърпя малки промени, но дизайнът е сериозно променен най-вече в предна част, където има квадратни фарове и пластмасова решетка. Моделът се предлага в много държави по света, в това число Канада и Великобритания, като си остава един от най-популярните в историята с над 14 млн. произведени бройки.
Peugeot 405 (1987-наши дни) – 33 години и продължава
За разлика от повечето други автомобили на марката, Peugeot 405 е наистина глобален модел. Той се произвежда в Европа, има сериозно присъствие в Африка и дори се превърна в неуспешен опит на бранда да стъпи на пазара в Щатите. Всъщност, 405 е последният модел на Peugeot, продаван в САЩ.
Компанията имаше доста по-голям успех с предлагането в Иран, където моделът с дизайна на ателието Pininfarina все още се произвежда.
Fiat Uno (1980-2013) – 33 години
Последното Uno в Европа беше продадено от Fiat през 1995 г., но до 2013 г. моделът се продаваше в Бразилия, макар и под друго име - Mille. Съдбата му беше решена, след като властите в страната задължиха всички автомобили, произведени след 1 януари 2014 г. да имат въздушни възглавници и ABS.
Renault 4 (1961-1994) – 33 години
Renault 4 беше правилната кола в правилния момент. Тя е разработена, за да замени модела 4CV, като разчиташе на предно разположение на двигателя, предаване към предната ос и голям багажник. Това беше идеалният автомобил за времето си - достъпен, надежден и лесен за ремонт.
За 33 години той претърпя малки промени, като от него бяха произведени 8 млн. бройки в 7 държави - Франция, Ирландия, Мароко, Алжир, Югославия, Чили и Уругвай.
Land Rover 90/110/Defender (1983-2016) – 33 години
Корените на Defender могат да се проследят до първия Land Rover, създаден още през 1948 г. Всъдеходът излезе на пазара във версии 90 и 110, които замениха Series III и благодарение на познатия дизайн, както и на отличните офруод способности бързо се наложи.
Производството му приключи през 2016 г., когато промените в изискванията принудиха Land Rover да направи сериозни промени по автомобила, които щяха значително да го оскъпят.
Maruti Suzuki Gypsy (1985-2019) – 34 години
Произвежданият в Индия вариант на Suzuki Jimny SJ40 компактен всъдеход е създаден за нуждите на армията и полицията особено в северните планински райони на страната. Моделът е привлекателен заради простата си конструкция, като през 2000 г. беше обновен.
Жизненият му път приключи през 2019 г., тъй като според новите правила всеки нов автомобил, продаван в Индия, трябва да има въздушни възглавници и ABS.
Volkswagen Golf (MK1, 1974-2009) – 35 години
Подразделението на Volkswagen в Южна Африка продължи да произвежда първото поколение на Golf до 2009 г. като алтернатива на втората генерация на модела. За да бъде различавани двата автомобила, първият беше кръстен Citi Golf, като той на няколко пъти беше сериозно обновяван. До края на производството си обаче основата му си остана същата.
Bristol 603 (1976-2011) – 35 години
Bristol съдаде модела 603, смесвайки британската елегантност с мускулите на американски автомобил. През целия си живот купето си остава нишов модел, който продължи да се произвежда, дори след като конкурентите му бяха спрени. В крайна сметка компанията фалира през 2011 г., но сега готви завръщане на сцената.
Toyota Land Cruiser 70 Series (1984-present) – 36 години и продължава
Подобно на Land Rover, който пенсионира Defender през 2016 г., Toyota трябваше да направи сериозни промени за да запази производството на Land Cruiser 70.
Всъдеходът обаче продължава да се радва на изключителна популярност в труднодостъпни райони на света, където търсенето на офроудър с дизелов V8 е високо. Моделът все още се произвежда в Португалия и се продава в Африка.
Renault 12 (1969-2006) – 37 години
В Renault вярваха, че 12 ще се превърне в истински глобален модел, който ще се продава във всички краища на света и познаха. Основният пазар си остана Западна Европа, но автомобилът се наложи също в Източна Европа, Южна Америка и Австралия. Той беше в основата и на моделите на Dacia, която беше купена от Renault. Затова и в продължение на 26 години беше произвеждан в Румъния.